Tænketank: Såkaldt grønt flybrændstof kan blive en bjørnetjeneste for klimaet

Søren Have fra Concito melder sig dermed ind i rækken af kritikere af det biobaserede alternativ til konventionel flybrændstof.
De første flyvninger med 100 pct. SAF i tanken er nu gennemført. | Foto: Giuseppe Cacace
De første flyvninger med 100 pct. SAF i tanken er nu gennemført. | Foto: Giuseppe Cacace

Emirates, Virgin Atlantic og Gulfstream Corporation har de seneste dage alle fløjet ture med 100 pct. bæredygtigt flybrændstof – såkaldt sustainable aviation fuel (SAF) – i tanken. 

Men Søren Have, programchef for mobilitet i den grønne tænketank Concito, mener ikke, at brændstoffet er så bæredygtigt, som det ellers bliver omtalt som. Det siger han til DR.

”Hvis noget skal kunne kaldes bæredygtigt, så skal det kunne skaleres op og bruges i større omfang. Det her er ikke en løsning, man kan bruge i stor skala, og derfor kan det ikke være bæredygtigt,” siger Søren Have til mediet.

Det brændstof, som var i tankene på flyene, er fremstillet af biomasseaffald som eksempelvis fritureolie. Biomasseaffaldet bliver dog benyttet i andre funktioner i dag, hvilket ifølge Søren Have betyder, at det reelt ikke er bæredygtigt at fylde flyene med biobaseret SAF.

Flere kritikere

Dermed melder han sig ind i koret af kritikere, som har stillet spørgsmålstegn ved, hvor grønt biobaseret SAF i virkeligheden er. 

”Det har en høj klimabelastning, måske endda højere end almindeligt fossilt brændstof,” har Henrik Wenzel, professor ved Aalborg Universitet sagt til MobilityWatch.

Regeringen har ellers planer om, at det biobaserede SAF skal spille en større rolle i at gøre indenrigsflytrafikken grøn i Danmark. I udspillet for grøn luftfart er biobaseret SAF således beskrevet som en mulig løsning til at få den første 100 pct. grønne indenrigsrute i luften i 2025.

Alle indenrigsflyvninger skal ifølge udspillet være bæredygtige i 2030.

Der findes flere former for SAF, eksempelvis elektrobaseret SAF produceret på power-to-x-anlæg. Preben Birr, specialist i energiteknologier ved Ingeniørforeningen Danmark, har tidligere forklaret til MobilityWatch, at elektrobaseret SAF er et reelt bæredygtigt alternativ til konventionel flybrændstof.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie MobilityWatch)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også