Nye millioner sat af til ladeparker til ellastbiler - ladedirektør påpeger et men

E.on afviser ikke, at de vil byde ind på et udbud, men først vil de se nærmere på det konkrete setup.
Anders Krag kalder nyheden om flere penge til ladeinfrastruktur spændende - men påpeger, at der et men | Foto: Siemens/pr
Anders Krag kalder nyheden om flere penge til ladeinfrastruktur spændende - men påpeger, at der et men | Foto: Siemens/pr

I udgangspunktet mener ladeaktøreren E.on, at det er ”spændende”, at forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 vil gøre det muligt at etablere 25 ladeparker med i alt 175 lynladepunkter langs de danske statsveje til den tunge transport.

Der er dog et men.

For selvom Anders Krag, adm. direktør for E.on Drive Infrastructure, kalder planerne ”fornøjelige”, er han i tvivl om, hvorvidt setuppet giver mening. Konkret er han usikker på, om det er en god idé at etablere ladepladserne på Vejdirektoratets områder.

”Jeg kan godt være i tvivl om, det er gennemtænkt. Jeg har tidligere påpeget over for Vejdirektoratet, at de er gået i gang med at lave ny lastbilparkering uden at tænke opladning ind i det. Skal vi så til at grave dem op nu og lægge strøm ind?” siger Anders Krag til MobilityWatch.

E.on vil i løbet af 2024 åbne en håndfuld ladestationer til den tunge transport, og Anders Krag mener, at den infrastruktur, som E.on og andre selskaber er ved at etablere, bør være nok til første bølge. Blandt andet åbnede Norlys sin første ladepark til tung transport i slutningen af oktober.

”Spørgsmålet er, om det kommercielle marked ikke allerede har så godt fat, at ladeparkerne kan komme i overskud. Vi er godt i gang, og det er vores konkurrenter og kollegaer også,” siger Anders Krag.

Circle K er ”positiv”

De første fem ladeparker skal efter planen åbne i 2025. Forligskredsen har torsdag udmøntet 313 mio. kr. til udbygningen af ladeinfrastrukturen. Beløbet bliver lagt oven i de 370 mio. kr., som regeringen har valgt at prioritere til ladestandere til den tunge transport.

Dermed bliver det samlede beløb i omegnen af 700 mio. kr.

Sisse Follmann, senior manager inden for e-mobilitet i Circle K, kalder nyheden for ”positiv”.

”Det ligner en tilsvarende pulje til ikke-tung trafik, og det er nogle puljer, vi tidligere har tappet ind i. Jeg ser det som en mulighed for at gøre det samme, så vi kan være med til at fremme infrastrukturen,” siger Sisse Follmann.

Circle K er i gang med at sætte ladestandere op til lastbiler i forbindelse med blandt andet Recharge City i Horsens.

Etableringen af de kommende ladeparker skal ske ved statslige udbud, som virksomheder kan byde ind på. Anders Krag ”tror gerne”, at E.on vil være med, men det afhænger af, hvordan setuppet helt konkret bliver.

”Vi bliver nødt til at se nærmere på det endelige udbud, og hvor stort det er. Hvis de siger, at vi skal sætte 10, 15 eller 20 ladestandere op, er det måske lige stort nok i forhold til det behov, vi mener, der er. Vi skal sikre, at det, der bliver sat op, også bliver brugt,” siger Anders Krag.

Bør se på hjemmeladning

Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport, glæder sig over aftalen. 

”Nu skal vi kigge mod hjemmeladning hos transportvirksomhederne. En analyse viser, at 85 procent af ladningerne sker ved virksomhederne selv. Særligt i et landdistriktsperspektiv er det vigtigt, fordi mange af de transportvirksomheder, der ligger her, har langt til offentlige ladere og desuden også langt til tilslutningerne til hovednettet,” siger Karsten Lauritzen.

Hos brancheforeningen Dansk e-Mobilitet sender direktør John Dyrby Paulsen roser i retningen af regeringen og de andre partier bag aftalen.

”Det er godt nyt for den grønne omstilling. Nu begynder vi for alvor at sætte ladeinfrastrukturen til ellastbiler i gear. Det er nødvendigt, for der er kommet mange nye lastbilmodeller på markedet, og EU-reguleringen gør, at der bliver solgt mange ellastbiler fra 2024. Vi skal være klar til den grønne bølge,” siger John Dyrby Paulsen, der fastslår, at der er behov for statslig støtte i den grønne omstilling af den tunge transport.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie MobilityWatch)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også