Kinas import af kul har nærmet sig rekordniveauer i år

Importen af kul landede tæt på det højeste niveau nogensinde fra marts til maj i år. Capesize-skibe var den skibstype med størst vækst i perioden.
Foto: Bernd Thissen/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Bernd Thissen/AP/Ritzau Scanpix

Lavere global efterspørgsel på kul og dermed lavere priser har udkonkurreret Kinas egen kulproduktion de seneste tre måneder, og det har fået kinesiske virksomheder til at bestille kul hjem fra udlandet i stor stil.

Det fremgår af en analyse fra Drewry. 

Importen af kul i marts måned var således på det næsthøjeste niveau nogensinde med 41,2 mio. ton. I april var det lidt lavere, 40,7 mio. ton, og i maj blev der hentet 39,6 mio. ton kul til Kina. 

Tallene er ifølge Drewry dobbelt så høje som samme periode sidste år. 

Den høje import af kul resulterede i en overflod af kinesisk produceret kul i landets miner og havne, hvilket fik kinesiske mineselskaber til at lobbye for at indføre kontrol med importen. 

Importen af kulprodukterne dampkul, antracit og brunkul kommer især fra Indonesien, men også fra Rusland og Australien.

Mens tørlastskibe i segmentet Supramax/Ultramax og Panamax/Kamsarmax fragtede de største mængder, var det Capesize-skibene, der så den største vækst i de tre måneder. Capesize står dog for langt den mindste del af fragten til Kina.

(Denne artikel er bragt af EnergiWatchs søstermedie ShippingWatch.)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også