Debat: Klimarådet overser havnenes betydning for at nå klimamålene

Havnene er knudepunkter for transport og handel samt vigtige samarbejdspartnere for kommende CCS og PtX-anlæg, og spiller derfor en afgørende rolle i sikre den nødvendige grønne omstilling, mener man hos Associated Danish Ports.
Foto: Adp/pr
Foto: Adp/pr
AF RUNE D. RASMUSSEN, ADM. DIREKTØR I ASSOCIATED DANISH PORTS A/S

Der er behov for, at havnene integreres aktivt i den danske klimapolitik, hvis vi skal nå de klimamålsætninger, vi i fællesskab er blevet enige om. Det mangler Klimarådet for alvor at få øjnene op for. 

I Klimarådets statusrapport for 2023 konkluderer rådet, at regeringen har iværksat virkningsfulde klimatiltag, men at Danmark fortsat ikke ser ud til at nå sine klimamål for 2025 og 2030. Klimarådet anbefaler derfor, at regeringen sætter tempo på implementeringen. Det drejer sig især om udbygning af sol- og vindenergi, vådlægning af lavbundsjorder og etablering af CO2-fangst og -lagring, hvor der udestår et stort implementeringsarbejde. 

Havnene glimrer ved deres fravær

Det er svært at være uenig i, at ovenstående er vigtige virkemidler at tage i brug for at øge mulighederne for at nå de klimamål, vi som samfund har opstillet. Særligt Klimarådets fokus på statens rolle i at koordinere en sammentænkt udbygning af infrastrukturen til CCS læser jeg med stor interesse. For det er en udbygning, der allerede er i fuld gang, bl.a. med deltagelse af os i ADP.

Men når jeg bladrer statusrapporten igennem, så savner jeg – ligesom i de forudgående år – et klarere fokus fra Klimarådet på den store betydning, som havnene og infrastruktur generelt har for at nå klimamålsætningerne. 

Store dele af verdens industri og befolkning er placeret tæt på havnene, og det er ikke mindst tilfældet i Danmark, hvor havnene spiller en helt central rolle i den danske vareimport og -eksport – ca. 80 pct. af den danske import og eksport går faktisk gennem havnene. Havnene er knudepunkter for international og national transport til lands og til vands og bidrager til produktion, distribution og forsyning af brændstoffer til skibe såvel som lastbiler. 

Da transportområdet står for omkring 30 pct. af den samlede danske CO2-udledning, giver det havnene en meget direkte rolle at spille i den grønne omstilling, da de forsyner store dele af varetransporten med brændstof. Inden for en kort årrække skal de brændstoffer derfor gerne være omstillet til grønne brændstoffer i form af f.eks. el eller brint, hvis vi skal realisere de klimamål, vi har sat os i Danmark. Ifølge Klimarådets rapport er det dog usikkert om Danmark faktisk kan opfylde EU-kravene om øget anvendelse af vedvarende energi i transportsektoren, heriblandt brint. 

Med havnenes position som transportknudepunkter er de afgørende for, at omstillingen kan lykkes, og at Danmark kan leve op til EU-kravene. Med deres generelle position tæt på industriområder, er der ofte også gode muligheder for at indtænke CO2-fangst og PtX-anlæg i deres samlede værdikæder og skabe givtige synergier med lokale og regionale aktører. 

Havnene kan være grønne katalysatorer

Havnene er faktisk allerede i fuld gang med at bruge deres position til at blive katalysatorer for den grønne omstilling, hvor de flere steder fungerer som den lim, der binder de regionale aktører sammen og muliggør en sammentænkt og optimal udnyttelse af værdikædens grønne ressourcer. 

I ADP er vi aktivt engageret i CO2-fangst og -lagring og i at skabe en fuld værdikæde fra produktion til forbrug af fremtidens grønne brændsler i samarbejde med lokale og regionale aktører som Crossbridge Energy, Fjernvarmetransmissionselskabet TVIS, H2 Energy, Ørsted, Everfuel og Billund Lufthavn. Analyser har vist, at det samlede potentiale for CO2 i Syddanmark udgør mere end 3 mio. tons. Med koblingen til Fredericia Havn og Taulov Dry Port spiller ADP en nøglerolle i PtX-værdikæden i forhold til at sikre transport og aftagere til den CO2, brint og metanol, der bliver indsamlet og produceret. 

Samtidig er havnene også knudepunkter for store dele af den grønne industris værdikæde, hvor de f.eks. spiller en afgørende rolle i at udskibe de mange store havvindmøller, som skal til for at opføre de kommende havvindmølleparker og energiøer, regeringen og de private investorer har planer om. De planer kan ikke realiseres uden havnene og de nødvendige investeringer heri.

Mit håb er derfor, at Klimarådet fremover vender øjnene mere i havnenes retning og øger opmærksomheden på den vigtige rolle, som havnene spiller for at nå klimamålene. For det er en rolle, som kun vil stige fremover i takt med, at behovet for etablering og udbygning af infrastruktur til fremtidens transportbehov vokser. 

Der er brug for, at vi får et samlet strukturelt overblik over havnenes potentiale for at accelerere den grønne omstilling. Det vil være en oplagt opgave at påtage sig for Klimarådet, enten i statusrapporten for 2024 eller som et separat analytisk fokusområde i den nærmeste fremtid, så vi på den måde får bragt vigtig og nødvendig ny viden om dette område på bordet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også