EnergiWatch

Elselskaber ser problemer med at indføre forskudte energiregninger

Flere elselskaber fortæller, at de ikke føler sig rustet til at håndtere regeringens forslag om et nyt energiregnings-system med de nuværende it-systemer.

Foto: Mads Claus Rasmussen

Der kan gå op til et halvt år, før de nuværende it-systemer kan håndtere den ordning, som regeringen onsdag lagde op til, hvormed forbrugerne skal få mulighed for at udskyde en del af deres elregninger til et senere tidspunkt pga. de aktuelt enormt høje energipriser.

Det vurderer Norlys over for Berlingske, mens Modstrøm også udtrykker bekymringer forud for implementeringen.

”En af udfordringerne er, at mange energikunder har behov for en hjælpende hånd nu, og jeg kan godt forestille mig, at det kan tage tre til seks måneder at få implementeret den funktionalitet, der skal til. Det er ikke kun i vores system, men det er hele branchens systemer, der skal rustes til det her,” siger Mads Brøgger, direktør for energiforretningen hos Norlys, til avisen.

Erhvervsminister Simon Kollerup (S) siger til Berlingske, at han respekterer, at der venter en stor opgave for energiselskaberne, men at han vurderer, at ”vi kan gøre ordningen hurtigere end venteligt i denne situation.”

Det foreslåede prisloft skal holde hånden undre forbrugerne og gælder i tilfælde, prisen på el, gas eller fjernvarme overstiger prisen fra sidste efterår.

Tusindvis af el- og gaskunder i knibe: OK-topchef Michael Løve er glad for udsigten til en statsgaranti

Vattenfall er bekymret over EU-udspil

EU sætter prisloft på 180 euro per megawatt

Regeringen vil indføre afbetalingsordning på energi

Mere fra EnergiWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

EnergiWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs