EnergiWatch

Grøn forening vil have støtte til plug-in-hybridbiler brugt på cyklister

Stop støtten til plug-in-hybridbiler og brug i stedet pengene til befordringsfradrag for cyklister. Sådan lyder det i opfordring til regeringen fra medlemmer af Rådet for Bæredygtig Trafik.

Foto: Peter Hove Olesen/Ritzau Scanpix

Plug-in-hybridbiler støttes med offentlige kroner, men er slet ikke så grønne, som mange gør dem til, og derfor ville det være bedre at bruge pengene til befordringsfradrag for cyklister, som kører under 12 kilometer.

Det skriver fire medlemmer af Rådet for Bæredygtigt Trafik i et indlæg på Altinget rettet mod transportminister Benny Engelbrecht (S).

Kjeld A. Larsen, Niels Brønholt, John Gade og Knud Anker Iversen fra den grønne forening peger i indlægget på, at bilerne har en betydelig udledning, og skriver direkte, at klimaet i deres øjne ville være bedre tjent med, at man hældte støttekronerne direkte i Øresund.

"De kunne selvfølgelig også bruges fornuftigt, og hvis pengene i stedet bruges på fradrag for cyklister, vil i runde tal en million cyklister kunne få i gennemsnit fire kroner fradrag per kilometer eller cirka en krone efter skat, hvis de kører i snit ti kilometer hver vej hver dag. Det vil ikke koste staten en øre. Til gengæld vil samfundet få en gevinst på otte kroner per kilometer for alle dem, som ellers ville have kørt i bil," lyder det i indlægget.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie MobilityWatch)

Nye data: Ejere af plug-in hybrider lader ofte deres biler

"Når elbilsmarkedet bliver større, vil der jo til sidst ikke være ladestandere nok til borgerne" 

Mere fra EnergiWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs