EnergiWatch

Siemens Gamesa vil fikse vindmøllers miljøproblem før konkurrenterne

Mens Siemens Gamesa var fire måneder efter Vestas i præsentationen af genanvendelige vinger, melder producenten sig omkring otte år foran på rent faktisk at bygge dem. Hellere en fugl i hånden end ti på taget, konstaterer direktør.

Foto: Siemens Gamesa/Søren Nielsen

I erhvervslivet såvel som i journalistik gælder den samme hovedregel: Det handler om at være først med det sidste.

For Siemens Gamesa er det princip imidlertid vendt på hovedet. I hvert fald når det kommer til lanceringen af genanvendelige vindmøllevinger, som producenten annoncerede i tirsdags. Eller fire måneder efter den storstilede udmelding fra konkurrenten Vestas om forskningsprojektet Cetec, der stiler efter at producere genbrugsvinger fra omkring 2030.

For da Vestas tilbage i maj stod tilbage med goodwill og overskrifter verden, stod Siemens Gamesa med noget andet på vingefabrikken i Aalborg: En færdigproduceret, genanvendelig vindmøllevinge. Ikke en, der muligvis er klar til at blive bygget om ti år. Men en, der i slutningen af i år skibes et par hundrede kilometer sydpå og installeres på RWE's tyske havmøllepark Kaskasi.

"For os er det vigtigt, at vi er i stand til sætte handling bag ordene. Når vi melder noget som dette ud, så vil vi være sikre på, at vi har testet produktet og er klar til hurtigt at kunne levere færdige vinger i høj kvalitet til kunderne," konstaterer Siemens Gamesas danske landechef og adm. driftsdirektør for servicedivisionen, Torben Bang.

"En fugl i hånden er bedre end ti på taget."

Fransk lovkrav fra næste år

Selv om fuglen nu langt om længe er sluppet ud, er detaljerne om dens opdræt dog fortsat sparsomme. Mens Vestas' projekt blev indledt tilbage i foråret 2016 sammen med bl.a. Teknologisk Institut og nu har fået epoxyproducenten Olin med ombord, nøjes Siemens Gamesa med at slå fast, at udviklingen af en genanvendelig vinge er pågået i "mere end et år", mens eventuelle samarbejdspartnere ikke oplyses.

Men at det er presserende at komme på markedet med genanvendelige vinger er oplagt. Ikke blot på grund af den sløje pr-værdi i billeder af bunkevis af vinger, der henslænger efterlivet på en losseplads. Men også fordi industrien risikerer at blive overhalet indenom af politiske krav.

Flere lande som f.eks. Tyskland har for længst gjort det ulovligt at smide gamle vindmøllevinger til deponi. Mens den franske regering sidste år strammede yderligere lovmæssigt op: Fra 1. juli næste år skal 90 pct. af møllernes samlede masse – inklusiv mindst 35 pct. af rotoren med de epoxyfyldte vinger – kunne enten genbruges eller genanvendes. Et vanskeligt krav at efterleve med traditionelle vinger.

Foruden RWE er de to øvrige kunder til de nye vinger, Siemens Gamesa præsenterede ved lanceringen, da også aktive på netop det franske marked. Foruden det statsejede franske energiselskab EDF, der er landets suverænt største havvindaktør, har også tyske Wpd, der udvikler både land- og havvind i Frankrig, flaget planer om bruge producentens genanvendelige vinger.

Pendant til bilen

For Torben Bang handler det da også om det helt grundlæggende krydsfelt mellem klima og købmandsskab. For vindmøllers status som den bæredygtige energiform er ikke en given sag.

"Et klogt menneske sagde til mig for et par år siden, at vindmølleindustrien inden længe ville blive en miljøbelastning. Han fortalte en anekdote om, hvordan bilen blev set som et rent vidunder, da den i sin tid blev opfundet. For den fjernede al den forurening, som hestene indtil da havde haft for vane at smide fra sig, når de blev brugt som transportmiddel i byerne," fortæller direktøren.

"Dengang havde man ikke forestillet sig, at bilerne en dag ville blive problemet. Pointen var, at hvis vi ikke finder ud af, hvad vi skal gøre med de tusindvis af brugte vinger, så bliver vi en dag afløst af noget, der er renere end vindmøller."

Vil være løsningen

Således begynder kunderne da også allerede så små at hæve standarden for bæredygtighed. F.eks. pålagde den største kunde til Siemens Gamesas havmøller, Ørsted, sig i juni et øjeblikkeligt forbud mod at sende brugte vinger til losspladsen. Om end naturligvis et udtryk for selvjustits også et forbud, leverandørerne dermed skal kunne efterleve for at forblive kunder.

Men bag det forretningsmæssige er der også et blødere aspekt ved udviklingen. Noget der formentlig gælder først som sidst.

"Vi har længe haft et brændende ønske om at fjerne den miljømæssige udfordring, der har været på vingerne. Som virksomhed – og som branche, tror jeg det er fair at brede det ud til  – er vi enormt fokuseret på ikke at være et problem. For vi vil jo faktisk gerne være en løsning," konstaterer Torben Bang.

Siemens Gamesa lancerer verdens første genanvendelige havmøllevinger

Genbrug af vindmøllevinger ligger stadig langt ude i fremtiden

Vestas står i vingespidsen for ny genbrugskoalition

Vestas vil bygge møller uden spild fra 2040

Mere fra EnergiWatch

Fabrikker lukker på grund af høje energipriser

Stigende energipriser tvinger nu producenter af gødning og stål til at lukke fabrikker. Sværvægteren Yara lukker en række europæiske fabrikker, hvilket sender et klart signal om, at der er udsigt til voldsomme prisstigninger på gødning.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs