EnergiWatch

EU-politiker skeptisk over for CO2-kvoter på vejtransport: "Stor risiko for at det ikke virker"

SF'er i EU-parlamentet mener, at der kan være en bagside ved at lægge klimakvoter på vejtransporten. Konservativ EU-parlamentariker mener i stedet, det er et helt naturligt skridt, men har ét ønske til, hvordan systemet skal skrues sammen.

Foto: Tycho Gregers/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Onsdag vil EU-kommissionen fremlægge en ny lovpakke, som med navnet ”fit for 55” skal sikre, at EU får skåret sin CO2-udledning med minimum 55 pct. i 2030.

Der er tale om en omfattende pakke, som kommer til at berøre store dele af erhvervslivet – herunder transportsektoren, som efter sigende vil blive en del af EU’s kvotehandelssystem (ETS). Det betyder, at energileverandørerne fremover skal købe kvoter for at have tilladelse til at udlede CO2, hvilket vil få prisen på bl.a. diesel til at stige.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra EnergiWatch

Tysk regeringskoalition går efter kulstop i 2030

SPD, De Grønne og FDP går ind i regeringsforhandlinger med fremrykning af det tyske kulstop med otte år, afsættelse af to pct. af Tysklands areal til landvind, krav om sol på industritage og afskaffelse af EEG-tariffen for at nedbringe elpriserne på papiret.

IT-problemer med varmepumpe-pulje blev hurtigt løst

Ifølge Energistyrelsen var der indledningsvist tekniske udfordringer for ansøgere til efterårets bygningspulje. Problemerne blev dog hurtigt løst, men på trods af 14 dage med minimal kø til ansøgning, er der stadig masser af millioner tilbage i puljen, melder myndighederne.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs