Konservative fik flere penge til omstilling af tung transport: "Vi kan i hvert fald nå et stykke af vejen"

Grøn omstilling af vejgodstransporten var noget af det, som Konservative kæmpede for i infrastrukturforhandlingerne. Den endelige plan giver 275 mio kr. til grønt brændstof, hvilket ordfører ser som et stort skridt på vejen, men er ikke en mirakelkur.
Konservatives transportordfører, Niels Flemming Hansen, kæmpede for flere penge til grøn omstilling af den tunge transport i infrastrukturforhandlingerne. | Foto: Olafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix
Konservatives transportordfører, Niels Flemming Hansen, kæmpede for flere penge til grøn omstilling af den tunge transport i infrastrukturforhandlingerne. | Foto: Olafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix

Den grønne omstilling af den tunge transport fandt også en plads i planen for Danmarks kommende infrastruktur, som blev præsenteret mandag.

Med 275 mio. kr., er partierne blevet enige om at afsætte en pulje til udrulning af ”drivmiddelinfrastruktur” – altså, grønt brændstof til lastbiler.

Det er blevet taget godt imod af brancheorganisationerne DTL – Danske Vognmænd og ITD, som begge mener, at investeringen kombineret med vejudvidelserne vil give transportbranchen luft omkring sig.

Den Konservative transportordfører, Niels Flemming Hansen, er også meget tilfreds med, at omstillingen af den tunge transport, som har været et vigtigt punkt for partiet under forhandlingerne, har fået sin plads i aftalen.

Han er dog bevidst om, at 275 mio. kr. ikke er en mirakelkur.

”Vi kan i hvert fald nå et stykke af vejen, og vi kan alle se behovet. Når vi er enige om det, så bliver det væsentligt lettere at finde flere penge på et senere tidspunkt,” lyder det fra Niels Flemming Hansen til MobilityWatch.

Den grønne transportaftale

Niels Flemming Hansen hæfter sig ved, at aftalen lægger op til, at der indledningsvist skal udarbejdes en strategi, som skal understøtte investeringsbeslutningerne.

Den strategi skal lægges ud fra, hvordan det kommer til at gå med de investeringer i grøn omstilling af vejgodstransport, som kommer fra den grønne transportaftale i de kommende år.

”Det ikke lagt fast, hvordan de 275 mio. kr. skal bruges. Så nu får vi i første omgang 2021 og 2022 til at se på, hvordan det hele udvikler sig, mens vi for et relativt overkommeligt beløb begynder at udrulle noget infrastruktur og giver tilskud til nogle lastbiler,” siger Niels Flemming Hansen.

Med den grønne transportaftale bliver der således i første omgang udrullet grøn infrastruktur langs det danske vejnet for 125 mio. kr.

Samtidig er der i den grønne transportaftale en pulje på 50 mio. kr., hvor vognmændene kan få tilskud til indkøb af klimavenlige lastbiler.

”På den måde har vi muligheden for at sige, hvad er behovet, og hvor skal vi sætte ind med de 275 mio. kr.,” siger Niels Flemming Hansen.

Dobbelt så dyre lastbiler

At købe en klimavenlig lastbil er noget dyrere end at købe en traditionel diesel lastbil. Som DTL tidligere har pointeret, er en ellastbil f.eks. dobbelt så dyr som en lastbil, der kører på diesel.

Ifølge Niels Flemming Hansen er det af den grund også begrænset, hvor meget gavn tilskudspuljen på 50 mio. kr. fra den grønne transportaftale vil give de danske vognmænd.

”Det er jo meget dyrere at købe en klimavenlig lastbil. Men vi har gjort det, som vi kunne få regeringen og de støttepartier med på,” siger Niels Flemming Hansen.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie MobilityWatch)

Danmark har fået en ny infrastrukturplan – få overblikket her 

Her er projekterne, der kom sidst i køen, da Folketinget uddelte trafikmillioner

Havnemillioner druknede i aftale: "Realistisk set sker der ikke noget før et nyt valg" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også