Københavns Lufthavn: Den grønne omstilling er en større udfordring end corona

Restriktioner gjorde det ikke bare svært at være turist under coronakrisen, det gjorde det også svært at være lufthavn. Det gjorde sig også gældende for Københavns Lufthavn, der så sig nødsaget til at fyre 1.000 ud af 2.700 medarbejdere. Alligevel mener direktøren, at der ligger en større udfordring forude og venter.
Det skriver Berlingske Business.
Undervejs i coronakrisen fik Københavns Lufthavn forhandlet en kassekredit hjem på 6 mia. kr., og indstil videre er der trukket 2 mia. kr. på den, fortæller direktøren, der også afslører, at lufthavnen fortsat taber penge hver eneste dag.
Det forhindrer ham dog ikke i at udråbe den grønne omstilling som et langt større problem. Han håber, at PTX kan være løsningen.
"Da jeg begyndte at sætte mig ind i Power-to-X, undrede jeg mig over, at det ikke var mere udbredt. Men der skal være nok billig grøn og vedvarende energi, før det giver mening, og det er vi først ved at få nu," siger Thomas Woldbye, der er direktør for Københavns Lufthavn til avisen.
Københavns Lufthavn er involveret i et brintprojekt med blandt andre Ørsted, SAS og Mærsk, hvor der skal opføres et elektrolyseanlæg med en kapacitet på 1,3 GW skal i 2030 være opført syd for København.
Dansk Elbil Alliance ser millioner til ladestandere som vigtigt skub
Statkraft og Skagerak Energi skal levere brændstof til verdens første brint-fragtskib