EnergiWatch

Nordiske redere vil ikke sætte to streger under Maersk-chefs CO2-afgift

De danske og norske rederiforeninger ønsker ligesom Maersk-topchef Søren Skou, at shippingindustrien skal betale en CO2-afgift. De vil dog ikke tilslutte sig et præcist beløb.

Harald Solberg, adm. direktør i Norges Rederiforbund. | Foto: Norges Rederiforbund

De danske og norske rederiforeninger er enige med Maersk og topchefen Søren Skou i, at der skal sættes en pris på at udlede skadelige drivhusgasser som CO2.

De to interesseorganisationer vil dog ikke sætte to streger under en præcis beløbstørrelse.

Maersk har med et aktuelt forslag om en afgift på 150 dollar pr. ton bunkerolie sat yderligere ild i diskussionen om CO2-afgifter som et middel til at tvinge den globale shippingindustri til at bruge grønne, CO2-frie brændstoffer i fremtiden.

CO2-afgiften på den fossile bunkerolie skal ifølge Maersks forslag "i løbet af nogle år" vokse til 450 dollar pr. ton. Det vil sende prisen på bunkerolie kraftigt i vejret og dermed presse rederierne til at skifte til CO2-frie brændstoffer som f.eks. grøn metanol og grøn ammoniak, er tanken hos Maersk.

Men en præcis CO2-afgift på 150 dollar pr. ton bunkerolie vil Norges Rederiforbund og Danske Rederier vil dog ikke uden videre tilslutte sig.

Når det gælder størrelsen på afgiften, mener vi, at det vigtigste er at få mekanismerne på plads først

Harald Solberg, adm. direktør i Norges Rederiforbund

"For at lykkes med at reducere udledninger fra skibsfarten er det vigtigt, at der sættes en pris på CO2-udledningerne fra skibsfarten. Midlerne fra en CO2-pris kan bruges til at udligne forskellen på alternative, klimaneutrale energiformer. Når det gælder størrelsen på afgiften, mener vi, at det vigtigste er at få mekanismerne på plads først, så kan niveauet på afgiften justeres hen ad vejen", skriver Harald Solberg, adm. direktør i Norges Rederiforbund i en mail til ShippingWatch.

"Vi er helt enige med Søren Skou og Maersk i, at en sådan afgift skal være global og fastsættes gennem IMO".

Heller ikke Danske Rederier, hvor Maersk er medlem, vil på forhånd sætte tal på en CO2-afgift sådan som Maersk har foreslået.

Danske Rederier støtter den danske regering, der sammen med regeringerne i Sverige, Tyskland og Frankrig efterlyser slagkraftige incitamenter som en CO2-skat, der kan sikre en hurtigere klimaomstilling af den globale shippingindustri.

Forslag fra fire lande - herunder Danmark

De fire lande har foreslået, at FN's maritime organisation IMO via en revideret klimastrategi gør det så dyrt for skibsfarten at benytte fossile brændstoffer, at skibsrederne i stedet vælger bæredygtige brændstoffer.

Firkløveret af lande har bedt IMO’s miljøkomite MEPC, der holder møde fra den 10. til den 17. juni, om at tage sagen op.

"For Danske Rederier er det helt afgørende, at vi kommer i gang med at diskutere en de såkaldte MBM’er – de markedsbaserede mekanismer – der skal lukke prisforskellen mellem nye og traditionelle brændstoffer. Vi ser derfor frem til, at forslaget fra Frankrig, Tyskland, Sverige og Danmark, som netop kigger på forskellige modeller for, hvordan prisforskellen kan formindskes, bliver diskuteret på MEPC her senere i juni", skriver  Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier i en mail til ShippingWatch.

"Når 174 lande skal blive enige om en markedsbaseret mekanisme, så ved vi, at det tager tid. Og med henblik på at omstillingen skal starte i dette årti, skal vi i gang med at lægge en plan for vedtagelse af modellen", tilføjer Maria Skipper Schwenn.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch)

Søren Skous pris på CO2 mødes med forbehold af shippingindustrien

Maersk Drilling får kontraktforlængelse til flyderig i Brasilien 

Mere fra EnergiWatch

Tysk regeringskoalition går efter kulstop i 2030

SPD, De Grønne og FDP går ind i regeringsforhandlinger med fremrykning af det tyske kulstop med otte år, afsættelse af to pct. af Tysklands areal til landvind, krav om sol på industritage og afskaffelse af EEG-tariffen for at nedbringe elpriserne på papiret.

IT-problemer med varmepumpe-pulje blev hurtigt løst

Ifølge Energistyrelsen var der indledningsvist tekniske udfordringer for ansøgere til efterårets bygningspulje. Problemerne blev dog hurtigt løst, men på trods af 14 dage med minimal kø til ansøgning, er der stadig masser af millioner tilbage i puljen, melder myndighederne.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs