Hvis regeringens mål om en million grønne biler i 2030 skal nås, kræver det, at kommunerne får lovhjemmel til selv at bygge ladeinfrastruktur de steder, hvor den ikke kommer af sig selv.
Sådan lyder det i et debatindlæg i Berlingske skrevet af borgmester i Fredriksberg Kommune, Simon Aggesen, og adm. direktør i Dansk Energi, Lars Aagaard.
Den mulighed findes ikke i dag, hvor ladestandere ifølge de to aktører kun sættes op, hvis operatørerne ser et potentiale. Samtidig vil forbrugerne gerne være sikre på at kunne lade op, og det skaber en slags hårknude, mener de.
"Det ved regeringen, som har undskyldt sig med at afvente rapporten fra Eldrupkommissionen. Den er for længst på gaden, og vi venter stadig på, at regeringen handler. Det er ærgerligt, for det betyder, at familier, som skal have ny bil, og egentlig gerne vil vælge el, i stedet køber en konventionel bil. Findes viljen, kan man udmærket behandle en lovændring nu og her," skriver Frederiksberg Kommune og Dansk Energi.
(Denne artikel er skrevet af vores søstermedie MobilityWatch)
FDM: En fejl at støtte ladestandere ved de store veje
Venturefonde skyder tocifret millionbeløb i elbil-app
Sustain vil tage stor luns af lademarkedet