Der skal skabes bedre kontrol med elselskabernes ageren over for forbrugerne, og sanktionerne er nødt til at være hårdere, hvis ikke reglerne overholdes.
Sådan lyder det fra Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, over for Børsen. Det sker efter, at antallet af klager over elselskaber mellem 2019 og 2020 steg fra 369 til 732.
"Vi kan konstatere, at nogle virksomheder fortsætter med at overtræde lovgivningen, selv om de bliver politianmeldt. Så synes jeg, at der er grund til at overveje, om sanktionsniveauet for overtrædelse af de forbrugerbeskyttende regler er tilstrækkelige, når det drejer sig om systematiske og grove overtrædelser," siger Christina Toftegaard Nielsen.
Energiselskabet Norlys Energi bakker over for Børsen op om, at sanktionerne bør gøres skrappere, mens også brancheorganisationen Dansk Energi udtrykker bekymring over udviklingen. Erhvervsminister Simon Kollerup (S) har ikke villet stille op til interview med avisen.
Et langvarigt tema
Som beskrevet af EnergiWatch i marts valgte netop Norlys Energi dengang at indsende en klage over selskabet Fauna Energi (tidl. Norström) med beskyldninger om vildledning af kunder og ulovligt telefonsalg. Det skete på baggrund af henvendelser fra knap 1.200 forbrugere.
I sidste måned kunne man hos EnergiWatch desuden læse, at Forbrugerombudsmanden behandler flere sager om elselskaber, som ikke lever op til den såkaldte tobladsordning, der groft sagt skal forhindre, at selskaberne benytter sig af greenwashing i sin markedsføring.
Allerede i december sidste år foreslog Ewiis adm. direktør, Lars Bonderup Bjørn, at Forbrugerombudsmanden fik større sanktionsmuligheder over for de selskaber, som ikke holder sig inden for skiven:
"Hvis vi ikke strammer reglerne og sørger for, at der er større konsekvenser for lovovertrædelser som dem, der i dag er blevet politianmeldt, så sker det igen. Det er sådan tendensen i markedet er," sagde han i den forbindelse.
Flere elselskaber i Forbrugerombudsmandens søgelys på grund af grønne blade
Norlys politianmelder konkurrent for bedrageri og vildledning
Ewii vil give Forbrugerombudsmanden en større hammer