Verdensbanken afviser LNG som skibsbrændstof for at nå klimamål i 2050

Verdensbanken forkaster i en ny rapport flydende naturgas, LNG, som et brugbart brændstof til at reducere shippingindustriens CO2-udledning og indfrie IMO's klimamål i 2050. I stedet peger banken på ammoniak og brint.
Foto: PR/CMA CGM
Foto: PR/CMA CGM

Kampen om fremtidens klimavenlige brændstoffer bliver yderligere tilspidset, efter at Verdensbanken i en ny rapport forkaster flydende naturgas, LNG, som et brugbart brændstof til skibsfarten i fremtiden.

Verdensbanken "finder, at flydende naturgas (LNG) sandsynligvis vil komme til at spille en begrænset rolle i dekarboniseringen af shipping-sektoren", der senest i 2050 skal have halvereret udledningen af CO2 målt i forhold til 2008.

Det er et niche-brændstof, der bruges på eksisterende ruter og specielle skibe, hedder det i Verdensbankens omtale af rapporten "The role of LNG in the transition toward low- and zero-carbon shipping".

Verdensbanken advarer samtidig medlemslandene mod nye investeringer i f.eks. infrastruktur og relevante politikker, der støtter brugen af LNG som bunkerbrændstof til den internationale skibsfart.

Flere tror på LNG

Blandt containerrederier er flere i gang med at udbygge skibsflåden med flere LNG-brændstofdrevne containerskibe. CMA CGM forventer næste år at have 32 LNG-drevne containerskibe i vandet ud af en flåde på 538 skibe. Også Hapag-Lloyd satser på LNG, mens det store danske containerrederi Maersk på forhånd har fravalgt at tanke skibene med flydende naturgas.

Den globale shippingsektor står for ca. tre pct. af udledningen af skadelige drivhusgasser og estimeret 15 pct. af den globale luftforening.

"CO2-frie brændstoffer skal mindst udgøre 5 pct. af bunker-brændstof mixet i 2030 for at sikre, at shippingindustrien er på omgangshøjde med den oprindelige IMO GHG-strategi såvel som Paris-aftalens temperatur-målsætninger", siger Binyam Reja, global director for Transport i Verdensbanken.

LNG er løbende blevet kritiseret for kun at være et overgangsbrændstof, inden klimaneutrale brændstoffer forventes at tage over. Dels er LNG et fossilt brændstof, som kun reducerer udslippet af CO2 med en femtedel, dels udleder afbrændingen af flydende naturgas metan til luften.

Tror mere på ammoniak og brint

Samtidig med Verdensbankens LNG-rapport har de to interesseorganisationer SEA-LNG og Society for Gas as a Marine Fuel offentliggjort et nyt studie, som de har bestilt.

Studiet bekræfter, at udledningen af drivhusgasser fra LNG sammenlignet med traditionel lavsvovlholdig bunker-olie er på 14-23 pct. lavere for totaktsmotorer og 6-14 pct. for firetaktsmotorer, fremgår det af en meddelelse.

Verdensbanken tror imidlertid mere to andre alternative brændstoffer fremfor LNG.

I en anden rapport, også fra Verdensbanken, "The potential of zero-carbon bunker fuels in developing countries", konkluderer rapportens forfattere, at ammoniak og brint er "de mest lovende CO2-frie bunker-brændstoffer til shipping aktuelt". De er mere skalérbare og omkostningseffektive end andre bio-brændstoffer eller syntetiske, CO2-baserede muligheder, fremhæver rapporten.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie, ShippingWatch.)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også