Aktører: Grønne bilafgifter betales af benzin- og dieselbilejere

De grønne bilafgifter vil flytte rundt på en regning på 17,7 mia. kr., hvor af 12,2 mia. kr. skal hentes ved at øge ejerafgiften og den særlige udligningsafgift på dieselbiler.
Foto: Marie Ravn/JPA
Foto: Marie Ravn/JPA
AF RITZAU FINANS

Frem til 2030 vil udlignings- og ejerafgift på biler stige med i alt 12,2 mia. kr., hvoraf størstedelen ventes at ramme nuværende ejere af benzin- og dieselbiler.

Det vurderer eksperter og aktører i bilbranchen, skriver Jyllands-Posten Erhverv.

Grønne bilafgifter vil frem mod 2030 føre til en ekstraregning til de bilejere, der i dag har en benzin- eller dieselbil, som resultat af regeringens grønne bilaftale, der skal sørge for at få mindst 775.000 grønne biler på vejene inden 2030.

Af den politiske aftale fremgår det ifølge avisen, at de grønne bilafgifter vil flytte rundt på en regning på 17,7 mia. kr., hvor af 12,2 mia. kr. skal hentes ved at øge ejerafgiften og den særlige udligningsafgift på dieselbiler.

"De rabatter, der bliver delt ud til de grønne biler, kan kun komme fra de eksisterende bilejere. Det følger jo af den logik, der ligger bag aftalen," siger Otto Brøns Petersen, der er analysechef i tænketanken Cepos, til avisen.

Gitte Seeberg, der er administrerende direktør i Autobranchen Danmark, mener, at størstedelen af milliardregningen er et resultat af, at der ændres på registreringsaftalen.

Det ventes ifølge FDM, at de nye afgifter især vil gå ud over landets 822.000 ejere af dieselbiler. Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom i FDM, påpeger samtidig, at politikerne "har travlt med at gøre livet surt for ejere af dieselbiler."

Salget af el- og hybridbiler blev tredoblet i 2020

Flere køber grøn bil under forhandlinger om nye afgifter 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også