EnergiWatch

Klimarådet: Kommission overdriver pris for flere elbiler

Prisen ved at udskifte benzin- og dieselbiler med grønne biler er kraftigt overvurderet i elbilkommissionens rapport, vurderer Klimarådet. Tallene har intet hold i virkeligheden, siger professor.

Foto: Emil Helms//

Det er ikke nær så dyrt at få én million grønne biler på vejene i 2030, som elbilkommissionen skriver i sin rapport.

Det vurderer regeringens uafhængige ekspertorgan Klimarådet, der er dykket ned i tallene bag elbilkommissionens konklusioner. Det skriver Dagbladet Information.

"Kommissionen er alt for konservativ i sit skøn af omkostningen ved flere grønne biler. Vi vurderer, at prisen vil være væsentligt lavere," siger Niels Buus Kristensen, medlem af Klimarådet og forskningsleder ved transportøkonomisk institut i Oslo, til Information.

Ifølge kommissionen vil det koste samfundet hele 5,7 milliarder kroner i 2030 at få én million grønne biler, sådan som flere partier ønsker.

"Når vi ser på, hvor langt kommissionen antager, at en elbil kører på en opladning, hvor meget den koster, og hvor meget man som bilejer sparer i løbende driftsomkostninger, så kan vi ikke forstå, at kommissionens model når frem til at så få vil vælge en elbil,"siger Niels Buus Kristensen til Information.

Også professor Brian Vad Mathiesen fra Aalborg Universitet kritiserer elbilkommissionens antagelser.

"Det er fuldstændig ude af trit med virkeligheden. Det baserer sig på en forestilling om, at danskerne også langt ind i 2020’erne vil opfatte det som ufordelagtigt at have en elbil," siger Brian Vad Mathiesen til Information.

Det er ifølge Klimarådet svært at vurdere nøjagtig, hvor meget kommissionen ifølge dem tager fejl. Rådet har nemlig ikke haft adgang til kommissionens regnemodeller.

Mange forbrugere er i dag bekymrede om elbilernes rækkevidde, antallet af ladestandere og udvalget af modeller. Kommissionen går ud fra, at den usikkerhed vil falde over de kommende år, men selv i slutningen af 2020’erne regner de med, at forbrugerne vil foretrække benzin- og dieselbiler frem for elbiler – også selv om de koster det samme.

"Men den antagelse er misvisende. Der er mange usikkerheder på det her område, men én ting er sikkert, og det er, at man ikke fortsat vil opleve det som ufordelagtigt at købe elbil de næste 10 år," siger Brian Vad Mathiesen til Information.

Niels Buus Kristensen siger: "Kommissionens antagelser om, hvor meget der skal til for at få folk til at købe en elbil, er for pessimistisk."

Kommissionens formand, Anders Eldrup, skriver i en mail til Information, at "kommissionen fastholder, at vurderingen af prisudviklingen, som den er beskrevet i rapporten, er realistisk. Hvis der er nogen, der har grundlag for at have en anden vurdering af prisudviklingen, er vi naturligvis lydhør over for det."

(Denne artikel er videreformidlet af Ritzaus Bureau på vegne af Information)

Statsministeren vil have hele transportsektoren under luppen

Interesseorganisationer: Konventionelle biler skal være væk i 2035

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere