EnergiWatch

Minimal opbakning til CO2-afgift fra klimapartnerskaberne

Kun i få tilfælde fylder CO2-afgift noget i rapporterne fra de 12 klimapartnerskaber.

Foto: Jens Hartmann Schmidt

Mens Klimarådet anbefalede en CO2-afgift på op mod 1.500 kr. per ton i 2030, så er det et element, der er mere eller mindre fraværende hos klimapartnerskaberne, skriver Børsen.

Her fraråder landtransportens klimapartnerskab fraråder afgiften, mens energi- og forsyningssektoren behandler det i bredde vendinger i form af, at der skal findes en balance mellem CO2-afgifter, tilskud og gradvist stigende afgifter på grønne personbiler i takt med, at de bliver billigere. Klimapartnerskabet for bygge- og anlægssektoren er ikke afvisende overfor CO2-afgiften, men mener, at niveauet er for højt.

Partnerskabet for affald, vand og cirkulær økonomi er hverken for eller imod. Hos partnerskabet for produktionsvirksomheder lyder forslaget, at afgiften uden for kvotesektoren bliver på samme niveau som for de kvoteomfattede virksomheder, og at pengene bruges til at fremme grøn omstilling.

Klimapartnerskab vil gøre dansk produktionsindustri klimaneutral i 2030

Partier om Klimarådets anbefalinger: Vi kommer ikke uden om højere afgifter 

Mere fra EnergiWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 368 britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Vestas vælger tysk logistikpartner i Nordamerika

Den danske vindmølleproducent, der fra årsskiftet skifter DSV ud med Mærsk som primær logistikpartner, får fremover distribueret komponenter og reservedele i Nordamerika af en tysk logistikvirksomhed.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs