
Mens Klimarådet anbefalede en CO2-afgift på op mod 1.500 kr. per ton i 2030, så er det et element, der er mere eller mindre fraværende hos klimapartnerskaberne, skriver Børsen.
Her fraråder landtransportens klimapartnerskab fraråder afgiften, mens energi- og forsyningssektoren behandler det i bredde vendinger i form af, at der skal findes en balance mellem CO2-afgifter, tilskud og gradvist stigende afgifter på grønne personbiler i takt med, at de bliver billigere. Klimapartnerskabet for bygge- og anlægssektoren er ikke afvisende overfor CO2-afgiften, men mener, at niveauet er for højt.
Partnerskabet for affald, vand og cirkulær økonomi er hverken for eller imod. Hos partnerskabet for produktionsvirksomheder lyder forslaget, at afgiften uden for kvotesektoren bliver på samme niveau som for de kvoteomfattede virksomheder, og at pengene bruges til at fremme grøn omstilling.
Klimapartnerskab vil gøre dansk produktionsindustri klimaneutral i 2030
Partier om Klimarådets anbefalinger: Vi kommer ikke uden om højere afgifter