Grøn omstilling fylder i debatten, men i mindre grad på aktiemarkedet

Klimapolitik og grøn omstilling fylder mere og mere i debatten, men investorerne handler endnu ikke ud fra bæredygtighed, når de køber aktier, vurderer to danske aktieanalytikere.
Foto: colourbox.com
Foto: colourbox.com
AF RITZAU FINANS

Selv om klimapolitik, grøn omstilling og emissionsreduktioner har været fast inventar i den globale debat, handler investorerne endnu ikke ud fra bæredygtighed – det ses i hvert fald ikke i aktiekurserne.

Det vurderer to af landets aktieanalytikere.

"Klimaet er noget af det, der står tæt på øverst i investorernes bekymringsskemaer, og jeg tror også, det bliver en af de største strukturelle bevægelser i aktiemarkedet hen over de næste år. Men indtil videre så køber investorerne Novo Nordisk på grund af selskabets driftsmæssige udvikling – ikke fordi det er bæredygtigt," siger Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank, til Ritzau Finans.

Novo Nordisk er sammen med Ørsted, Lundbeck og Lego kommet på en såkaldt A-liste lavet af CDP, der er verdens førende investorsamarbejdende non profit-organisation.

Bæredygtighed ikke lig med bedre performance

NGO'en indsamler hvert år selskabers data om klimatiltag og transparens, så man som investor kan se, hvor "grønt" et selskab er, og laver en liste over de bedste selskaber.

Listen består af 8400 selskaber, hvoraf de 178 anses for at være globale ledere på deres felt på grund af selskabernes omfattende klimadata, analyser og klimatiltag som bæredygtig produktion.

Steven Tebbe, der er direktør for CDP's europæiske aktiviteter, peger på, at der kan være sammenhæng mellem selskabernes grønne tiltag og generelle præstation.

Stoxx Climate Leaders-indekset, der indekserer A-listens selskaber, viser ifølge direktøren, at selskaberne årligt har klaret sig 5,5 pct. bedre end konkurrenterne i perioden 2011 til 2018.

De resultater skyldes dog ikke nødvendigvis selskabernes grønne tendenser, vurderer Otto Friedrichsen, der er aktiestrateg ved Formuepleje.

"Det er meget svært at identificere lige præcis, hvad der driver en aktie. Om det er klimaproblematik, eller om det er muligheder i forhold til teknologi," siger Otto Friedrichsen til Ritzau Finans.

Aktieanalysechefen ved Sydbank vurderer, at der endnu ikke er en tydelig klimapræmie at spotte for aktierne i selskaberne.

"Jeg vil godt købe, at der er nogen, der har købt sig ind i Ørsted på grund af bæredygtighedshistorien, men jeg har svært ved at se, at Novo Nordisks outperformance de seneste år skyldes, at man har slået sig op på bæredygtighed. For de selskaber er vi ikke kommet så langt endnu," siger Jacob Pedersen.

Steven Tebbe erkender også, at flere ting spiller ind på selskabernes præstation, men peger samtidig på en gennemgående tendens blandt selskaber, der bliver anerkendt for deres klimatiltag og politik.

"Det kan selvfølgelig være mange ting. Vi siger ikke, at der er kausalitet, for det kan vi ikke bevise. Vi siger bare, at det tyder på, at der er korrelation. Meget af det, vi har set, indikerer, at selskaber, der udkonkurrerer på klimaområdet, simpelthen er bedre ledede selskaber," siger Steven Tebbe til Ritzau Finans.

Effekt om et par år

Når investorerne endnu ikke er blevet større klimakæmpere, skyldes det blandt andet, at der findes flere miljø- og klimalister fra forskellige NGO'er, virksomheder og analytikere.

Det canadiske analysehus og erhvervsmagasin Corporate Knights rangerer årligt selskaber med en omsætning på mere end 1 mia. dollar ud fra en række bæredygtighedsparametre. De parametre er ikke identiske med CDP's.

I 2020 har Corporate Knights kåret Ørsted som verdens mest bæredygtige selskab, men den plads har Ørsted ikke fået hos CDP.

Den dissonans er med til at sløre den klimapræmie, der kunne være at se i aktierne, og derfor er det svært at sige, om investorerne investerer fordi selskabet er grønt, eller fordi det klarer sig godt, vurderer Jacob Pedersen.

"Der mangler en eller anden form for konsensus. Når det bliver mere ensrettet og konformt, så tror jeg, der kan blive en bevægelse inden for det," siger han.

Ifølge aktieanalysechefen så afhænger en konkret klimapræmie af de fremtidige tendenser blandt forbrugerne og de forskellige sektorer.

Hvis kaldet til klimakamp bliver højere, og forventningerne til virksomhedernes klimapolitik skærpes, vil selskaber med fokus på grønne tiltag kunne få mere medvind, lyder det.

"Det er ikke noget, der ligger så langt ude i fremtiden. Meget af det afhænger af, at søgningen mod de bæredygtige løsninger bliver endnu kraftigere end de er nu. Når vi dertil, så kan vi henover de næste to-tre år sagtens se, at en type selskaber løber fra de andre," siger Jacob Pedersen.

For nuværende tilvælger investorerne ikke nødvendigvis selskaberne på baggrund af klimatiltag, men ifølge Otto Friedrichsen er der tendens til, at de fravælger selskaber af grund af mangel på samme.

Nogle selskaber vil simpelthen bliver nedprioriteret, fordi "de ikke er levedygtige på længere sigt", vurderer han.

"Der er altså områder, der er så problematiske, hvad end det er tjære, sand eller det termiske kul, som man undgår – ligesom det kan være våben eller andre forhold," siger han.

Bedre ledelse generelt

Selv om selskabernes klimaindsats endnu ikke kan spores direkte i aktiekursen, så kan der være en sammenhæng mellem økonomisk succes og klimatiltag.

Størrelsen af selskaberne giver dem bedre mulighed for at indsamle data, forklarer Steven Tebbe, og derfor kan storkoncernerne lægge mere konkrete og langsigtede klimastrategier. Det kan betale sig, vurderer Otto Friedrichsen.

"Det, at selskaberne har et klimafokus og forholder sig strategisk til klimaet på lang sigt, gør, at investorerne har interesse i forretningsmodellen, fordi selskaberne forbereder sig på den verden, der kommer. Investorerne vil sikre sig, at man også står stærkt om 15 år," siger Otto Friedrichsen.

Eksempelvis blev Ørsted og Novo Nordisk gennem 2019 begunstiget af investorerne med aktiestigninger på henholdsvis 58,1 pct. og 29,8 pct. ifølge data fra Bloomberg News.

Steven Tebbe vurderer, at ledelsen i flere af de økonomisk stærke selskaber generelt er bedre end konkurrenterne, når det kommer til langsigtede mål og investeringer - og derfor også i forhold til den grønne omstilling.

"De forstår risiciene og mulighederne bedre end andre selskaber, og derfor klarer de sig også bedre finansielt. Det er bare bedre ledede selskaber, hvor ledelsen ser længere frem. Det tror jeg, er den simple forklaring," siger han.

Aktierne i selskaberne Ørsted, Lundbeck og Novo Nordisk er siden årets start steget med henholdsvis 9 pct, 7 pct. og 6 pct. Lego-koncernen er ikke børsnoteret.

Ørsted købte klimaaflad i russisk svindelprojekt

Ørsted kåret som verdens mest bæredygtige selskab

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Photo: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også