Debat: Tilsyn har kun gammeldags regulering på hylderne

Dansk Fjernvarme kritiserer, at Forsyningstilsynet har afvist brancheorganisationens forslag, der kan gøre branchen 100 pct. CO2-neutral i 2030. Forsyningstilsynet ønsker i stedet at indføre en regulering, som ikke flugter med de politiske signaler, skriver politisk chef i Dansk Fjernvarme i dette debatindlæg.
Foto: PR Dansk Fjernvarme
Foto: PR Dansk Fjernvarme
AF RUNE MOESGAARD, POLITISK CHEF I DANSK FJERNVARME

Vi i Dansk Fjernvarme har mål om at være 100 pct. CO2-neutrale i 2030. Vi har fremlagt et forslag til en ny regulering, der sikrer, at vi kan nå målet samtidig med, at vi forbedrer vores effektivitet og bidrager til den grønne omstilling af elsektoren og afviklingen af naturgassen.

Vores forslag er lavet efter samme model, som politikerne vil anvende til at nå i mål med klimaudfordringen: Først sættes ambitiøse mål, dernæst identificeres virkemidler til at nå målene, og så indgås der forpligtende aftaler med de parter, som skal anvende virkemidlerne. Efterfølgende skal der følges med i, at virkemidlerne anvendes og målene nås.

Vores forslag passer også sammen med den nye politiske retning, som fremgår af det politiske forståelsespapir og statsministerens åbningstale. Her lægges der op til et opgør med centralisering, kortsigtet styring, bureaukrati, kontrol og for mange krav om dokumentation. I stedet skal man være åbne for at inddrage ny viden, nye løsninger, og der skal igen være tillid til de ansatte, til selskaber og til lokale løsninger.

New Public Management tilhører fortiden

Forsyningstilsynet har afvist vores forslag og ønsker i stedet at indføre en regulering med indtægtsrammer og benchmarking, som gennem mange år har været anvendt på andre forsyningsområdet med fokus på at sikre effektivitet. Det må skyldes, at Forsyningstilsynet ikke har en regulering på hylderne, som kan understøtte en udvikling, hvor selskaberne skal nå flere fremadrettede mål på samme tid. Og de har heller ikke en regulering på hylderne, som ikke er baseret på den gammeldags new public management tankegang, som der er klare politiske ønsker om at komme væk fra.

Det undrer os desuden, at Forsyningstilsynet ved flere lejligheder har omtalt sektorens forslag som et forsøg på at opnå en lempelse fra regulering, som tilsynet frygter vil blive brugt til at lade forbrugerne betale langt mere for den grønne omstilling end nødvendigt.

For god ordens skyld skal det præciseres, at den lempelse tilsynet taler om, er en modernisering i forhold til en planlagt, men endnu ikke indført regulering. Det er ikke en lempelse i forhold til den eksisterende regulering af fjernvarmeselskaberne.

Fjernvarmen er på rette vej

Under den eksisterende regulering har fjernvarmeselskaber i gennemsnit sænket deres priser med 10 procent gennem de seneste fem år. Denne prisnedsættelse er sket samtidig med, at selskaberne har gennemført en række investeringer, så 61 pct. af produktionen nu er CO2-neutral. Og den faktiske prisnedsættelse ville endda have været betydeligt større, hvis fjernvarmeselskaberne gennem de senere år ikke havde været tvunget til at lade fjernvarmeforbrugerne betale for en andel af de omkostninger, som elforbrugerne burde betale for ved samproduktionen af el og varme.

Indtægtsrammer og benchmarking har ikke virket

Vi undrer os også over, at Forsyningstilsynet i stedet for at se på vores forslag med åbne øjne, alene har valgt at kigge på hylderne med traditionelle reguleringsmetoder og fundet en regulering baseret på gammeldags new public management frem. Denne regulering, som er både byrdefuld og indebærer stram statslig styring, har alene fokus på effektiviseringer. Hvis den skal kunne tillade selskaberne at investere i grøn omstilling, skal den udbygges med yderligere bureaukratiske lag, hvor selskaberne skal søge om lov til at foretage investeringer i grøn omstilling hos Forsyningstilsynet.

Denne type af regulering med indtægtsrammer og benchmarking, som tilsynet vil indføre på fjernvarmeområdet, anvendes i øjeblikket i reguleringen på en række andre forsyningsområder. For eksempel har elsektoren været underlagt indtægtsramme og benchmarkregulering i tæt på 10 år – uden at dette generelt har ført til lavere nettariffer for forbrugerne.

Vores forslag indeholder et bud på en moderne regulering, som kan understøtte en omkostningseffektiv grøn omstilling, og som også kan skræddersyes til anvendelse på andre områder, hvor der skal nås andre mål end på fjernvarmeområdet. Vi tilbyder med andre ord en ny og tidssvarende reguleringsform til hylderne i Forsyningstilsynet. Det tilbud synes vi, at tilsynet skulle tage imod – i stedet for at holde fast i en gammeldags reguleringsmetode, som tiden er løbet fra.

Dansk Fjernvarme bakker op om CO2-neutral affaldssektor 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Ge Vernova

GE sagsøges for designfejl på 1,5 GW vindmøller

For abonnenter

Læs også