EnergiWatch

Radikale vil have mere træbyggeri og afgifter på flytrafik i nyt grønt udspil

I nyt udspil, der fremlægges lørdag, vil De Radikale have en flyafgift, som skal presse flyselskaberne til at tænke grønnere, ligesom partiet foreslår, at halvdelen af alt nybyggeri skal opføres i træ.

Foto: Ritzau Scanpix/Mads Claus Rasmussen

Antallet af flyvninger i EU stiger, og det gør luftfartens klimabelastning dermed også.

Derfor foreslår De Radikale nu at pålægge en særlig CO2-betaling på alle fly, der letter fra Danmark. Forslaget er en del af et grønt udspil fra partiet, der også vil stille krav til mere træ i nybyggeri.

I Sverige, Norge og Tyskland har man allerede indført en såkaldt klimaafgift på selve flybilletten, som har til formål at dæmpe antallet af flyvninger.

Ifølge De Radikale skal afgiften dog ligge hos selskabet og ikke passageren.

"Vi tror ikke på, at færre mennesker kommer til at flyve i fremtiden. Vi lever i en globaliseret verden, hvor folk har lyst til at rejse, og det er godt, at verden er blevet åbnet," siger partileder Morten Østergaard til Information i et interview om partiets klimapolitik, der vil blive bragt i mandagens avis.

Eftersom flytrafikken udgør fire til fem pct. af klodens klimabelastning, er der stærkt behov for, at folk flyver mere grønt, mener De Radikale.

"Derfor vil vi lægge en afgift på CO2-udledningen fra fly, der letter fra Danmark. Hvis et flyselskab er i stand til med teknologi at bruge mindre brændstof, så slipper det billigere," siger Morten Østergaard.

"Det er noget andet end diskussionen om, om vi skal beskatte folk så hårdt, at de holder op med at flyve," siger Morten Østergaard.

Afgift på flyrejser

Helt konkret skal flyselskabet betale 250 kr. for hver ton CO2, flyet udleder. Uanset om flyet er halv fyldt, skal selskabet stadig betale for den fulde CO2-udledning.

For nyligt foreslog Holland og Belgien, at man indførte en fælles EU-afgift på flyrejserne. Det har den danske regering imidlertid afvist.

"Vi så også helt en international eller europæisk løsning. Men vi er villige til at lade Danmark foran, ligesom lande omkring os har gjort," siger Østergaard.

Indtægterne fra afgifterne vil De Radikale dels bruge på skovrejsning og dels på at sende penge tilbage til flyselskaber til grønne initiativer. 300 mio. kr. årligt vil kunne bruges på skovrejsning, skønner partiet.

"Vi klimakompenserer på alles vegne ved at rejse skov for de penge, der kommer ind," siger Østergaard.

Sender flyselskaberne ikke bare regningen videre til passageren?

"De flyselskaber, der handler, vil begunstiges af, at vi beskatter dem, der ikke er lige så offensive. Jo, det vil formentligt kunne mærkes på billetprisen, men jeg mener, vi rammer en balance, hvor den store effekt er, at flyselskaberne nedbringer forureningen."

CO2-afgiften vil ifølge partiet sætte skub i udviklingen af electrofuels, elfly og bæredygtige brændstoffer. Målet er, at alle indenrigsflyninger fra 2035 skal være bæredygtige, mens alle flyvninger ud af Danmark fra 2025 skal have iblandet mindst fem procent bæredygtige brændstoffer.

Mere træbyggeri

Som andet ben i partiets udspil er nybyg i træ. Vores bygninger er en af de største klimasyndere. Alene produktionen af materialer til byggeriet står for 10 til 15 procent af Danmarks samlede CO2-udledning.

Derfor vil De Radikale halvere CO2-aftrykket fra nybyggeri i 2030 ved at satse meget mere på byggeri i træ.

"Vi kan ikke løse klimakrisen uden bæredygtigt byggeri," siger partileder Morten Østergaard

Træbyggeri har en klimamæssig dobbelteffekt, fordi det både er mindre klimabelastende end beton, mens samtidig også kan optage og lagre CO2. Særligt i Norge og Sverige er det udbredt med træbyggeri. Cement står for fem procent af verdens CO2-udledning.

De Radikale ønsker, at 50 pct. af nyt lavt byggeri og 25 pct. af nyt etagebyggeri i 2030 skal opføres i træ. For at vise vejen skal det offentlige tage teten med tre større byggeprojekter i træ.

Morten Østergaard foreslår bl.a., at Lynetteholmen, den kommende ø i København, udelukkende bygges i træ.

"Det er selvfølgelig ikke en garanti for, at vi når de ambitiøse mål. Men når vi bygger offentligt i træ, så er vi med til at skabe et marked, og så vil de andre komme med," siger Østergaard.

Denne artikel er videredistribueret af Ritzau på vegne af Information.

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere