EnergiWatch

Maersk vil sende sit første CO2-neutrale skib på vandet i 2030

Maersk giver sig selv 11 år til at fremstille og bygge det første CO2-neutrale containerskib, som skal indgå i den kommercielle flåde. "I 2030 skal vi have det første, for ellers kan vi ikke nå at skifte flåden ud."

Foto: Maersk

A.P. Møller-Maersk stiller skarpt på 2030 som året, hvor det allerførste klimavenlige og CO2-neutrale containerskib skal træde ind i flåden.

Sådan lyder udmeldingen fra John Kornerup Bang, der er Maersks Head of Sustainability Strategy & Chief Advisor for Climate Change. Ved en præsentation i København torsdag fremlagde han en tidsplan for de næste 11 år i arbejdet mod Maersks første CO2-neutrale skib, der er en vigtig del af selskabets klimamålsætning for 2050.

I 2030 skal vi have det første (CO2-neutrale skib, red.), for ellers kan vi ikke nå at skifte flåden ud.

John Kornerup Bang, Head of Sustainability Strategy & Chief Advisor for Climate Change, Maersk

Her skal Maersk i de næste år finde frem til, hvilke brændstoftyper, teknologier og designs, der skal tages i brug for at levere på den plan.

"I 2030 skal vi have det første (CO2-neutrale skib, red.), for ellers kan vi ikke nå at skifte flåden ud," sagde John Kornerup Bang.

Maersk sigter konkret efter at lave kontrakten om skibets konstruktion i 2028 med levering to år senere. Herefter skal skibet kunne indgå i den kommercielle flåde.

Tre trin mod 2030

Til ShippingWatch fortæller John Kornerup Bang, at Maersk i den proces skal have fundet frem til to-tre teknologier i løbet af de næste fire til seks år, som skal være "praktisk og sikkerhedsmæssigt levedygtige."

"Så skal teknologierne skaleres, så de kommer ned i omkostninger, og så skal det sikres, at de er konkurrencedygtige. Omkring to-tre år inden 2030 skal man til at designe og kontraktere de første skibe. De tre trin skal ske i de næste 11 år," siger John Kornerup Bang til ShippingWatch.

Det er dog svært at sige på nuværende tidspunkt hvilken type eller størrelse containerskib, der vil blive tale om som det første CO2-neutrale skib, slår han fast.

"Hvor vi kommer til at starte, ved vi ikke. Vi kommer til at arbejde med teknologier, givetvis også forskellige teknologier til forskellige segmenter," siger John Kornerup Bang.

Vil være CO2-neutral i 2050

Det klimavenlige skib står som en helt central del af Maersks klimavison, som blev meldt ud i starten af december.

Her løftede Maersk sløret for en ambition om, at selskabets CO2-udledning skal ned på et rundt nul i 2050. Dermed går Maersk længere end FN's søfartsorganisation IMO, hvor medlemslandene her er blevet enige om at gå efter en halvering af udslippet i 2050.

Som led i den plan går Maersk efter en reduktion på 60 pct. i 2030 målt i CO2. per container (teu). Ifølge selskabet har man indtil videre sikret en reduktion på 41 pct. målt op imod, hvad man udledte i 2008.

Maersks udmelding kommer på et tidspunkt, hvor det fortsat er uklart, hvilke teknologier og brændstoffer, der skal tages i brug for at sikre mere klimavenlige løsninger. Det er især tilfældet for de helt store og oceangående skibe som f.eks. containerskibe.

På trods af det tror John Kornerup Bang og Maersk dog alligevel på, at det kan lade sig gøre at levere på visionen om CO2-neutralitet i 2050, slår han fast over for ShippingWatch.

"Vi tror på, at det kan lade sig gøre. Men vi tror også på, at vi øger sandsynligheden for at nå målet ved at melde vores plan ud nu," siger han og uddyber, at udmeldingen skal skubbe til aktører som eksempelvis skibsbyggere, brændstof- og motorleverandører mod at investere mere i nulløsninger.

"At vi melder ud gør, at de er klar til at arbejde med at skabe løsninger," siger han.

Hvad skal der ske inden for de næste få år, for at I kan levere på den her vision?

"I de næste få år skal der laves en masse forsking og helst over hele paletten af mulige løsninger. De skal modnes til at man kan se, at de er praktisk og sikkerhedsmæssige mulige. Der er jo nogle af de løsninger, man taler om, som har nogle store sikkerhedsudfordringer, og andre tager enormt meget plads og skaber et pladsproblem," siger John Kornerup Bang og fortsætter:

"Der skal laves forskning og udvikling, som får løst nogle af de praktiske problemer, og så skal man derefter til at arbejde med skala og omkostninger."

A.P. Møller-Maersk opererede en samlet flåde af 723 containerskibe ved udgangen af tredje kvartal af 2018, hvor selskabet senest fremlagde regnskab. Heraf var 353 skibe ejede.

Maersk kommer med sit regnskab for 2018 den 21. februar.

 

Minister forsvarer kritiseret klimaplan med detaljerede beregninger

Nyt studie bekræfter, at grøn omstilling betaler sig

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere