EnergiWatch

Klimaudspil får kritik for huller og uigennemtænkte løsninger

Danskerne risikerer at lade deres elbiler op med strøm produceret på tysk brunkul, hvis ikke vindmølleudbygningen kommer op i gear, lyder det fra brancheforening. Også ingeniørernes fagforening og grønne organisationer ser udfordringer i klimaplanen.

Foto: /ritzau/AP/Martin Meissner/

Der er et misforhold mellem hvor meget el, Energistyrelsen anslår danskerne vil bruge til transport i 2030, og hvor meget el den danske regering ønsker, vi skal bruge på det tidspunkt.

Det fastslår Dansk Vinmølleforening, der peger på, at Energistyrelsen i en netop udsendt analyseforudsætning anslår, at man vil have et elforbrug i transportsektoren på 0,5 TWh i 2030. Men hvis der skal 1 million elbiler ud at køre på de danske landeveje i 2030, vil det kræve en elproduktion på omtrent 3,2 TWh, svarende til over en tiendedel af Danmarks elproduktion.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra EnergiWatch

Green Power Denmark roser "historisk aftale"

Danmark bevæger sig med ny klimaaftale mod en grønnere, friere og mere elektrisk fremtid, lyder det fra brancheorganisation, mens projektudvikler kalder det ”afgørende”, at det vil gøre det lettere og hurtigere at sætte vedvarende energianlæg op på land.

DI: Politikerne har taget ansvaret på sig

Ny aftale om grøn varme og vedvarende energi skruer gevaldigt op for tempoet på den grønne omstilling, mens den vil frigøre Danmark fra brugen af russisk gas, lyder det fra erhvervsorganisationen Dansk Industri.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

EnergiWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs