EnergiWatch

Brændstofsbranchen ønsker indflydelse på transportkommission

Ved at satse udelukkende på elbiler risikere man at gå glip af andre, teknologiske fremskridt, og blive hægtet af den europæiske udvikling, lyder det fra brancheorganisationen Drivkraft Danmark.

Foto: Ole Lind

Der vil blive langt mellem kunderne på de danske benzintanke, hvis regeringen får held med sit forslag om at flytte de danske bilister over i elbiler frem mod 2030.

Hos brændstofstationernes brancheforening, Drivkraft Danmark, er man da heller ikke jublende lykkelige for regeringens klimaudspil. Et klimaudspil, der har for ensidig fokus på elbiler, mener organisationen.

"Det er helt afgørende, at vi får mere fokus på den tunge transport, som er transportens største udfordring. Her findes der ingen reelle alternativer til flydende brændstoffer. Skal vi fortrænge den fossile energi i transporten kræver det derfor bæredygtige fossilfri alternativer til benzin, diesel og flybrændstof. Vi tror især på elektrofuels baseret på VE-strøm som en del af løsningen.

Som en del af regeringens klimaudspil ønsker regeringen at hæve brændstofleverandørernes iblandingskrav fra 5,75 procent i dag til 8 procent fra 2020 og frem.

"Det er meget glædeligt, at regeringen lægger op til, at biobrændstoffer og andre VE-brændstoffer skal spille en stadig større rolle for transportens grønne omstilling. Flydende biobrændstoffer leverer i dag 90 procent af den vedvarende energi i transporten, og vi ønsker som branche at levere endnu flere og bedre biobrændstoffer i fremtiden," siger Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.

Drivkraft Danmark ønsker desuden et større fokus på VE-brændstoffer baseret på el, affald og andre restprodukter. Derfor vil Drivkraft Danmark også meget gerne med i den transportkommission, regeringen nu vil nedsætte.

"I stedet for forbud og tilskud til enkeltteknologier mener vi, at der bør der opstilles teknologineutrale krav til emissioner, som teknologierne kan konkurrere med hinanden om at opnå bedst, billigst og smartest. Det er brændstoffet og ikke bilen som er udfordringen her. Vi må for alt i verden undgå, at der lukkes ned for udvikling af de teknologier, der netop kan blive værdifulde løsninger i omstillingen af transporten. Samtidig skal vi se udfordringen i et europæisk perspektiv og søge europæiske løsninger. Som repræsentant for en branche, der står for 99 procent af energiforsyningen til transporten, ønsker Drivkraft Danmark at bidrage til dette arbejde. Det er vigtigt, at en transportkommission også bibringes praktisk indsigt i transportens energiforsyning," siger Jacob Stahl Otte.

Klimaudspil får ros for transporttiltag, men ris for fravær af byggeriet

Usikkerhed om elbilafgifter består med klimaudspil

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere