Det er et dybt greb i lommen hos den danske stat, når man planlægger at etablere det 11 mia. kr. dyre Viking Link-kabel mellem det sydlige Jylland og Lincolnshire i Storbritannien. Kablet skal blandt andet sikre, at Danmark kan eksportere større dele af sin vindmøllestrøm, men Ingeniøren kan i dag fortælle, at kablet stort set ikke kommer til at betyde nogen co2-reduktion.
Energi- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) har ellers flere gange slået fast, at en bonus på co2-kontoen er en forudsætning for at poste de mange penge i kablet.
Ingeniøren henviser til et nyt notat fra Energistyrelsen, hvor det i en analyse anslås, at kablet kommer til at reducere den danske co2-udledning med bare 0,026 pct. i år 2030. Analysen er behæftet med stor usikkerhed. Kontorchef i Energistyrelsen Mikkel Sørensen oplyser til mediet, at det "ikke (er) overraskende, at den samlede CO2-emission ikke ændrer sig så markant" med kablets komme.
Han peger på, at kablet, hvis business case er blevet kritiseret fra flere sider, i sig selv vil mindske omkostningerne ved at integrere nye vedvarende energianlæg.
Viking Link skal efter planen være sat i drift med udgangen af 2023.
Nedgravning af ekstra 9 km elkabel er ikke nok for kritiske vestjyder Energinet: Håber på ny tidsplan for Viking Link snarest Energinet: Jyske elmaster nødvendige for grøn strøm Minister vil have planlagt jysk el-ledning i jorden
Mere fra EnergiWatch
Brancheorganisation opfordrer EU til højere ambitioner på brint til tung transport
Brintbranchen er bekymret for, at EU’s kommende infrastruktur af brint til tung transport ikke kommer til at leve op til behovet for grønne brændstoffer. Det kan i sidste ende sætte den grønne omstilling tilbage, lyder det fra organisationen, som opfordrer til højere ambitioner. Transportministeriet peger på usikkerheder.