EnergiWatch

Bilbranche: Udfasning af dieselbiler kræver EU-opbakning

Regeringen kan juridisk set ikke stoppe salget af benzin- og dieselbiler i 2030, hvis ikke EU ændrer regler, lyder det fra DI. Hos FDM mener man, at det kræver en økonomisk gulerod.

Foto: PR

Det er en god målsætning, at regeringen vil lukke for salget af benzin- og dieselbiler i 2030. Men hvis det mål skal blive til noget, kræver det, at reglerne på EU-niveau bliver ændret.

Sådan lyder det fra organisationen Bilbranchen, som hører under Dansk Industri.

"Vi bifalder målsætningen. Men hvis Danmark skal i mål med den her målsætning, så skal reglerne justeres på EU-niveau," siger organisationens branchedirektør, Thomas Møller Sørensen.

"Rent juridisk kan regeringen ikke sætte en stopper for salget af benzin- og dieselbiler, fordi vi er en del af det indre marked. Og det er EU, der bestemmer, hvilke typer af biler der kan sælges på det indre marked."

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) siger tirsdag i sin åbningstale i Folketinget, at danskerne i stedet for benzin- og dieselbiler skal købe hybrid- og elbiler.

Thomas Møller Sørensen påpeger, at Danmark bør kigge mod EU for at finde en løsning.

"Det er på EU-niveau, det bliver reguleret, og det er også der, det politiske arbejde skal lægges. Det er der, vi har størst indflydelse på udbuddet af de biler, der er til salg i Danmark i 2030," siger han.

Kræver økonomisk gulerod

Hvis det skal være realistisk at stoppe for salg af nye benzin- og dieselbiler fra 2030, er det nødvendigt at give forbrugerne en økonomisk gulerod, når de køber en grøn bil.

Det mener Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef i FDM, bilejernes interesseorganisation.

"Det er positivt, at der er blevet sat en kurs, men det kan ikke stå alene."

"Hvis vi skal fremme den grønne omstilling, er det nødvendigt at give lidt køb på de afgifter på biler, som staten får hvert år," siger han.

FDM peger på, at den stigning i afgifterne på elbiler, som træder i kraft næste år, skal fastfryses.

Derudover ønsker FDM et helt nyt afgiftssystem, der ikke er baseret på bilens værdi, som det er i dag.

"Hvis forbrugerne skal ud og købe en dyrere bil end i dag, kan man ikke forvente, at de finder endnu flere penge frem," siger Torben Lund Kudsk.

Han fremhæver udviklingen i Norge, hvor der ikke er moms og registreringsafgift på el- og hybridbiler.

Autobranchen Danmark, der repræsenterer bilbranchen, er enig i, at der skal ses på afgifterne.

Desuden skal der være flere ladestationer for elbiler, så det er nemt at vælge den grønne løsning, mener direktør Gitte Seeberg.

"Det skal være attraktivt at have en elbil. Det er svært i dag, så der skal etableres infrastruktur rundt omkring, for ellers bliver det ikke en succes," siger hun.

Både Autobranchen Danmark og FDM peger desuden på, at det er nødvendigt at få en fælles løsning i EU, da Danmark ikke kan drive udviklingen mod mere miljøvenlige biler alene.

"Der er en risiko for, at de danske forbrugere kommer i klemme, for bilproducenterne udvikler ikke biler til Danmark alene. Det er markedet alt for lille til," siger Torben Lund Kudsk.

Greenpeace: Et godt skridt på vejen

Hos miljøorganisationen Greenpeace kipper Tarjei Haaland, der er klima- og energipolitisk rådgiver, med flaget for, at regeringen er klar til at sætte en sidste salgsdato på benzin- og dieselbiler. Men organisationen mener, at det bør ske endnu tidligere. Faktisk allerede i 2025, og at man i første omgang ikke skal undtage hybridbiler.

"Den totale udfasning af fossile brændsler skal være overstået i 2040 frem for det nuværende, danske 2050-mål, hvis vi skal levere i tråd med Paris-aftalens halvanden grads-mål. Efter vores bedste vurdering skal salget af de fossile biler indstilles allerede i 2025 for så at give 15 år til at få de sidste af vejene, hvilket også vil være i tråd med den norske beslutning om, at alle nye passagerbiler fra 2025 skal være såkaldte nuludslipskøretøjer," siger han og fortsætter:

"Det er glædeligt, at regeringen virker til at have fået øje for vigtigheden af at omstille den danske bilpark for klimaets skyld, men vi savner, at erkendelsen breder sig til fremme af den offentlige transport, for også at adressere blandt andet trængsel og luftforurening."

 

Regeringen vil forbyde diesel- og benzinbiler fra 2030

Løkke vil have deadline for udfasning af benzin- og dieselbiler

 

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere