EnergiWatch

Salget af hybridbiler tager fart - politikere vil udskyde højere afgifter

De første fem måneder af 2018 blev der solgt ligeså mange hybridbiler med opladning, som fra 2015 til tredje kvartal 2017 tilsammen. Det viser tal fra Skatteministeriet. Men fra nytår risikerer salget at dø helt ud igen på grund af højere afgifter, advarer Dansk Elbil Alliance.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) har lagt nye tal frem for skatteudvalget, der viser et stigende salg af plug-in hybridbiler. | Foto: POLFOTO/Per Rasmussen

Hvis du hopper ind i bilen og kører en tur på de danske veje, så stiger sandsynligheden hver eneste dag for, at du kører ved siden af en hybridbil, der kan sættes i en stikkontakt om natten for at blive ladet op.

Salget af de såkaldte plug-in hybridbiler er nemlig steget ganske betragteligt i 2018 i forhold til tidligere år.

Ifølge nye tal, som skatteminister Karsten Lauritzen (V) har givet til Folketingets skatteudvalg, så er der de første fem måneder af 2018 solgt 1390 plug-in hybridbiler i Danmark. Til sammenligning blev der det første halve år af 2017 solgt 116 plug-in hybridbiler.

Fra 1. januar 2015 til og med tredje kvartal 2017 blev der solgt 1325 plug-in hybridbiler. Tallene stammer fra Skatteministeriet og udtræk fra Det Digitale Motorregister.

"Stigningen i salget af plug-in hybridbiler skal bl.a. ses i lyset af, at der med aftalen om justering af elbilaftalen fra april 2017 blev indført et batterifradrag på 1.700 kr. pr. kW batterikapacitet op til 45 kW, ligesom at indfasningen af registreringsafgiften for el- og plug-in hybridbiler blev udskudt," skriver Karsten Lauritzen i svaret som en af forklaringerne på, hvorfor salget af hybridbiler er steget.

Han henviser til, at registreringsafgiften for plug-in hybridbiler er 20 pct. frem til udgangen af 2018, eller indtil der er registreret 5000 nye elbiler i Danmark fra 1. januar 2016. Ifølge Dansk Elbil Alliance er der ingen risiko for, at der bliver solgt de magiske 5000 biler inden årsskiftet.

Lavere bilafgifter generelt

Skatteministeren fortsætter med at forklare, at det stigende salg af plug-in hybridbiler også skyldes, at bilafgifterne generelt blev sat ned i 2017. Tidligere skulle man betale 105 pct. i afgift af bilens værdi op til 106.000 kr. og 180 pct. i afgift derover.

I forbindelse med sænkelsen af registreringsafgiften blev den lave skattesats sænket til 85 pct., mens den høje afgift først indtræffer, når bilens værdi overstiger 185.100 kr.

Karsten Lauritzen forklarer endvidere, at markedet for plug-in hybridbiler generelt er vokset - blandt andet på grund af nye og mindre hybridbiler på markedet.

Tendensen med det stigende salg af hybrudbiler går igen, når man kigger på salget af elbiler.

Kan gå i stå til nytår

Salget af elbiler og plug-in hybridbiler kan dog meget hurtigt blive kvalt ved den spæde fødsel. Det frygter i hvert fald Socialdemokratiet og De Radikale.

Det er nemlig politisk aftalt, at den tidligere afgiftfritagelse for elbiler skal udfases. Derfor vil afgiften stige fra de nuværende 20 pct. for både elbiler og plug-in hybridbiler fra nytår, medmindre et politisk flertal aftaler noget andet inden.

I de igangværende forhandlinger om et energiforlig vil Socialdemokratiet og De Radikale forsøge at få forlænget udskydelsen af de højere afgifter.

"Det vil være ironisk, hvis man netop i en situation, hvor markedet er ved at tø op, at regeringen så igen vil pande udviklingen ned ved at lade afgifterne stige. Det ønsker vi ikke. Tværtimod har vi i Socialdemokratiet sagt, at vi ønsker 500.000 grønne biler i 2030. Derfor vil vi gerne udskyde afgiftsstigningen, der er planlagt til at komme i januar," siger Jens Joel og fortsætter:

"Derudover vil vi gerne tage fat i andre redskaber som for eksempel at indrette firmabilsbeskatningen sådan, at der er en skat på 10 pct. på elbiler og 15 pct. på plug-in hybridbilerne. Det vil understøtte den positive udvikling, der er i gang, i stedet for som regeringen at slå den ihjel, inden den er levedygtig."

Radikale: Det er på forhandlingsbordet

De Radikales energiordfører, Ida Auken, mener også, det vil være en skam, hvis markedet for el- og plug-in hybridbiler skal bremse op igen på grund af højere afgifter fra nytår.

"Hvis der ikke sker noget, så går salget ned igen. Man kan frygte, at det vil gå helt i stå, som det før er sket på elbilsområdet," siger Ida Auken, der bekræfter, at en udskydelse af den højere afgift på grønne biler er en del af de igangværende energiforhandlinger:

"Vi prøver i øjeblikket alt, hvad vi kan for at sikre både elbiler og plug-in hybridbiler fremadrettet. Det prøver vi i forbindelse med en energiaftale, hvor vi mener, at der skal findes penge til grøn transport. Det ligger på bordet i energiforhandlingerne."

Ser du det som sandsynligt, at regeringen vil gå med til det?

"Hvis regeringen tror på, at der lander en aftale, så må det være fordi, de er klar til at flytte sig på de her ting. Så det kan man jo håbe," siger Ida Auken.

Energiordføreren henviser til, at finansminister Kristian Jensen (V) i går skrev på Twitter, at han er "klar til slutforhandlingerne om en ambitiøs energiaftale." Dermed virker det til, at regeringen tror på en aftale på den her side af sommerferien.

Samuelsen vil have nulafgift

Klima- og energiminister Lars Christian Lilleholt (V), der hidtil har stået for energiforhandlingerne, ønsker ikke at kommentere på, om en udskydelse af højere afgifter for elbiler og plug-in hybridbiler kan blive en realitet i energiforhandlingerne.

I forbindelse med Folkemødet på Bornholm for knap to uger siden luftede Liberal Alliances politiske leder, Anders Samuelsen, idéen om helt at afgiftfritage elbiler, som de tidligere har været.

"Hvorfor skal vi køre rundt i benzin- og dieselbiler, hvorfor kunne det ikke i meget højere grad være elbiler? Vi ville gerne have haft, at vi havde holdt afgiften på elbiler på nul procent, men det ville de andre ikke være med til, fordi de ville ikke finde pengene," lød det fra Samuelsen.

Sen aftale vil ramme markedet

Hos Dansk Elbil Alliance mener man, at hybridbilernes stigende salgstal bør læses på én måde af de danske politikere.

"Der er vist kun én ting at sige, og det er, at det understreger fornuften i at forlænge aftalen. Det er først nu, at vi begynder at se stigende salgstal, og det ville være meget ærgerligt at ødelægge den udvikling," siger branchechef Lærke Flader.

Hun påpeger, at det haster med at nå til politisk enighed, hvis ikke nøl skal overhale tendensen inden om.

"Vi håber, at man meget snart får landet en aftale. Hvis man kommer på den anden side af sommerferien, så vil mange være tilbageholdende med at bestille en ny bil, fordi man også er nødt til at tage højde for leveringstider og lignende. Det kan nemt betyde, at dels private dels virksomheder vil holde tilbage," siger hun.

Energiforhandlingerne fortsætter onsdag efter en pause i forhandlingerne tirsdag.

Mere fra EnergiWatch

Danoil melder sig "på den anden side" af krise

Danoil oplever total stilstand i den danske Nordsø, men har fået rettet op på forretningen efter ekstremt udfordrende 2020. Det fortæller Svend Lykkemark Christensen, adm. direktør hos Danoil.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs