EnergiWatch

Kontroversiel klimabenægter fik topplacering i Google-søgning

Vildledende annonce fra en klimaskeptisk hjemmeside lå indtil for nylig øverst i Google-søgninger om klimaforandringer, skriver New York Times.

Foto: /ritzau/AP/Martin Meissner/

Stærkt misvisende og falske påstande om global opvarmning er havnet i toppen af Googles søgemaskine, mens mere anerkendte hjemmesider om klimaforskning blev skubbet i baggrunden.

Det skriver Politiken på baggrund af en historie fra New York Times.

Ifølge det amerikanske medie kunne en søgning på "climate change" indtil for nylig resultere i en annonce, der påstod, at "Forskere sønderknuser klima-alarmen," og at "Ikke en eneste anerkendt forsker er enig i FN's globale opvarmningsdagsorden."

De falske påstande havnede øverst i søgningen over almindelige søgereresultater hos nogle målgrupper, da der var tale om en annonce, som den kontroversielle klimabenægter Leo Goldstein stod bag.

Google havde med andre ord taget imod penge fra en klimaskeptiker for til gengæld at sprede falske nyheder.

"Vi er i en krig om information. Det bliver sværere og sværere for folk at finde upartisk information, som man kan stole på, fordi der er så meget indhold, der slås om pladsen," siger Robert J. Brulle, professor i sociologi og klima fra Drexel University, til New York Times.

Annonce fjernet igen

Google, der nu har fjernet annoncen, har ifølge New York Times ikke klare retningslinjer for, hvad der må annonceres for på søgemaskinen. Selskabet har en politik om, at brugere ikke må føle sig vildledt af annoncerne på Google. Men det handler om forbrugerbeskyttelse mod firmaer, der eksempelvis forsøger at skjule priser på leveringsomkostninger.

Retningslinjerne handler ikke om budskabers sandfærdighed, skriver mediet. Google mener dog, at retningslinjerne fungerer.

"Vi har udførlige retningslinjer, der beskytter brugere, annoncører og udgivere fra skadelige, misvisende og vildledende indhold," skriver Elisa Greene, der er talsperson for Google, i en mail til New York Times.

Det er langt fra første gang, Google får annoncekritik. I foråret havnede selskabet i et regulært stormvejr, da flere annoncører oplevede at blive placeret i sammenhæng med ekstreme holdninger. Blandt andet havnede annoncer fra Vodafone ved ekstremistisk materiale fra Ku Klux Klan.

Den slags dårlig reklame fik en lang rækker store selskaber som Wal-Mart, J.P. Morgan, Starbucks og The Guardian til at droppe annoncer på Google og Youtube, indtil koncernen kunne garantere, at den slags ikke kunne ske.

Denne artikel er leveret af EnergiWatchs søstersite MediaWatch.

Mere fra EnergiWatch

Vestas bekræfter at stjålet data er delt

Data fra mølleproducentens it-systemer er blevet stjålet og tilbudt til tredjepart, meddeler Vestas, der "har grund til at tro", at det primært handler om interne informationer. Vi har ikke ladet os afpresse, fastslår topchef.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs