Mærsk-boss: Vi skal vokse ved at sælge ting, vi ikke sælger i dag

Mens det lyseblå konglomerat er ved at udskille sin oliedivision, kigger topchef Søren Skou efter nye indtjeningsmuligheder.
Foto: Maersk Oil
Foto: Maersk Oil
AF FINANS, DISTRIBUERET AF RITZAU

A.P. Møller-Mærsk skal hurtigst muligt have gang i væksten på et tidspunkt, hvor man er ved at skille sig af med en fjerdedel af den samlede omsætning, og hvor kerneforretningen lider stort under et enormt prispres.

Det skriver Finans.

Ikke desto mindre er det en opgave, som skal løses, og udgangspunktet er klart.

"Vi har et vækstproblem," sagde Søren Skou, adm. direktør i A.P. Møller -Maersk A/S torsdag på den årlige CEO-konference afholdt hos revisions- og konsulenthuset PwC.

Han slog fast, at den opgave, som bestyrelsen har givet direktionen, er at skabe vækst i omsætningen - og at det godt kan ske ved at købe nye forretningsområder. Og Mærsk-chefen luftede et ganske åbent sind i forhold til, hvad det kan være.

"Vi vil også vokse ved at sælge nogle ting, som vi ikke sælger i dag. Nye produkter og services. Vi har en masse muligheder med digitalisering, som vi ikke har haft tidligere, og områder, som vi kan bevæge os ind på. Om det er så er finansiering, betalingsløsninger for vores kunder, forsikringsløsninger, eller hvad ved jeg," sagde Søren Skou ifølge Finans.

Mærsks omsætning er de seneste år faldet markant, men ironisk nok er koncernen lykkedes med, målt over flere år, at tjene flere penge. Alligevel er det langt fra godt nok.

"Når omsætningen ikke stiger, så sker der noget med ens aktiekurs. Den stiger nemlig heller ikke, så vi er nødt til at finde ud af, hvordan vi skaber vækst. Det er det mandat, jeg og resten af ledelsen har fra vores bestyrelse," sagde Søren Skou ifølge Finans.

Analytiker: Nordsøaftale giver kun beskeden skattegevinst Nykredit: Nordsøaftale er meget vigtig for begge parter Medie: Staten og Maersk lander aftale om Nordsøen Mærsk: "50 dollar pr. tønde er den nye normal for oliemarkedet" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også