"Dagen efter fyringen blev jeg ringet op af et rederi"
Navigatører og skibsassistenter er blevet ramt af fyringer i offshorebranchen og kæmper om de få job, der er tilbage. Anderledes er det for maskinmestrene. Hvis de altså søger andre brancher. Men maskinmester Søren Hansen var ikke færdig med at sejle, da han blev sagt op.
MAJA HALD, SHIPPINGWATCH
Han er ud af en fiskerfamilie, hvor både far og onkler altid har sejlet. Derfor følte Søren Hansen heller ikke, at han skulle tilbage på land og arbejde som maskinmester, da han blev sagt op i Maersk Supply Service i slutningen af september i år.
"Jeg havde frygtet det, men jeg havde ikke regnet med, at jeg ville være blandt de opsagte. De havde godt nok meldt ud, at de ville opsige halvdelen af de søfarende, så jeg var jo i risikozonen. Jeg blev frustreret og ked af det. Maersk er en virksomhed med mange muligheder, og jeg havde regnet med en lang karriere der," siger Søren Hansen, der i Maersk Supply Service arbejdede med teknisk ledelse og drift.
Slår du op i Maersks personaleblad, er der ofte et 40 års jubilæum, der bliver fejret, synes Søren Hansen. Selvom det ikke i sig selv var målet at blive i virksomheden så længe, så var det bestemt ikke urealistisk, mener han. Men sådan skulle det ikke være. Søren Hansen og 399 andre fyrede i Maersk Supply Service måtte ud på jobmarkedet. Der nåede han dog ikke at være længe.
Telefonen ringede ud af det blå
"Dagen efter opsigelsen blev jeg ringet op af et rederi, der gerne ville tilbyde mig ansættelse. De ringede bare ud af det blå. De skulle bruge nogle folk, og jeg havde tidligere mødt en af deres kaptajner. Han havde anbefalet, at de ringede til mig, for at høre om jeg var ledig - og det var jeg jo lige pludselig blevet," fortæller Søren Hansen.
Han var til jobsamtale ugen efter og fik tilbudt jobbet, som han sagde ja tak til. Jobbet er hos Nordane Shipping, der modsat mange andre steder i branchen har klaret sig okay.
Inden Søren Hansen kunne begynde på det nye job, var der lige en sidste tur med Maersk, der skulle sejles. På den ene side var det godt at få mulighed for at sige farvel til kollegerne. Men på den den anden side syntes Søren Hansen, at det var mærkeligt.
"Søfartslivet er ret barskt på den måde, at livet bare går videre ude på skibet. De af mine kollegaer, der fortsatte, gik sådan set bare og ventede på, at jeg stoppede, så deres fremtidige kollega kunne tage over," siger Søren Hansen, der ser frem til at starte i Nordane, selvom det er et langt mindre selskab end Maersk.
Privilegeret at være maskinmester
På Søren Hansens sidste tur var han den eneste maskinmester, der var blevet sagt op. Men der var fire andre opsagte i bemandingen, som stod uden job efter sejlturen. Søren Hansen fortæller, at de var meget frustrerede over deres situation og kunne ikke engang søge nye jobs, fordi internettet ikke er særlig godt på et skib. Det satte tingene i perspektiv for Søren Hansen, der følte og stadig føler sig privilegeret som maskinmester.
"Jeg kan bruge min kompetencer på land. Langt de fleste i maskinmesterforeningen er faktisk på land. Jeg vil ikke sige, at jeg kan vælge og vrage, men der er mange jobmuligheder. Nogle af mine kollegaer er taget ud for at sejle igen, og nogle af mine kollegaer er gået i land - på den måde er vi alsidige," siger Søren Hansen.
Han er alligevel glad for, at han har fået job på havet igen, for han synes ikke, at han er færdig med at sejle. Han forventer dog, at turene med Nordane Shipping bliver noget andet, da det er et lille rederi med en lille organisation sammenlignet med Maersk. Og selvom han var ked af at blive opsagt, så ser han opsigelsen som en åben dør til nye muligheder i karrieren.
"I den her branche går det op nogle steder og ned andre steder. Men alt hvad der hedder offshore, energi og olie ser sort ud. De af mine kollegaer, der er blevet tilbage i Maersk, er bekymrede for fremtiden, og hvad den byder. Det her var deres anden store fyringsrunde, men det er jo ikke sikkert, at det var den sidste runde," siger Søren Hansen.
Sikringen af europæisk produktion uden at tabe global konkurrenceevne fylder ”ekstremt meget” i EU’s samlede lovpakke, fastslår Jan Hylleberg. ”Det er dilemmaet ved at være europæer”.
Norlys har i årevis forberedt sig på, at en katastrofe rammer Danmark eller den danske elbranche. Nu fortæller selskabets interne sikkerhedsrådgiver hvordan.
Den polske havvindpark Baltic Power har valgt Rønne som både installations- og udskibningshavn. Tegn på, at vi er Østersøens centrum for grøn energi, siger direktør.
Sikringen af europæisk produktion uden at tabe global konkurrenceevne fylder ”ekstremt meget” i EU’s samlede lovpakke, fastslår Jan Hylleberg. ”Det er dilemmaet ved at være europæer”.