Spænding om Line og Oil holder skindet på næsen

Analytikerne er enige om at se en indtjeningstilbagegang for hele Mærsk-gruppen ved konglomeratets tredjekvartalsregnskab onsdag.
Foto: /ritzau/CLAUS BONNERUP
Foto: /ritzau/CLAUS BONNERUP
RITZAU FINANS

De hårde tider er givetvis fortsat for A.P. Møller–Mærsk i årets tredje kvartal. Det store spørgsmål er, om konglomeratets to største forretningsben har formået at holde skindet på næsen i regnskabet for kvartalet, der samtidig er det sidste, inden den lyseblå traditionskoncern skal til at omdanne hele sin struktur.

"De er meget omkostningsbevidste. Og så har de haft lidt medvind på nogle fundamentale parametre. Men det overordnede billede er stadig, at de arbejder i nogle meget vanskelige miljøer inden for alle forretningsben. Samlet set ser vi på en indtjeningstilbagegang for hele gruppen," siger Morten Imsgard, der er analytiker i Sydbank, til Ritzau Finans.

Så langt lader analytikerkorpset da også til at være enige om. Sydbank-analytikeren er dog mere fortrøstningsfuld end sine kolleger, der ifølge en rundspørge foretaget af Ritzau Estimates venter tilbagegang for begge divisioner både på omsætning og driftsresultat. Morten Imsgard ser imidlertid Maersk Line og Maersk Oil som potentielle lyspunkter i regnskabet.

"De kommer til at levere nogle resultater, der er bedre end andet kvartal," venter Morten Imsgard, der dog påpeger, at det også var et ekstremt skidt kvartal.

Rater ser ud til at have bundet ud

Maersk Line nyder ifølge Sydbank-analytikeren godt af en bedring af fragtraterne i forhold til andet kvartal. Det bygger han blandt andet på regnskaberne fra nogle af Maersk Lines japanske konkurrenter. Ser man på SCFI-raterne, der dækker over spotpriserne på containerfragt på bestemte, vigtige ruter, er de i snit steget fra 557 dollar per tyvefodscontainer i andet kvartal til 693,1 i tredje kvartal. Dertil skal ifølge Morten Imsgard lægges, at Maersk Lines resultat vil nyde godt af et meget stram omkostningsfokus.

"Det gør, at de vil være i stand til at levere en indtjeningsfremgang – også i forhold til tredje kvartal sidste år. Det er dog stadig en lav indtjening, skal man holde sig for øje. Selv om Maersk Line er i bedring, er det ikke kæmpe summer, man kommer til at hive ind," mener Morten Imsgard.

Hos Jyske Bank hersker der ikke samme tro på fremgang.

"Godt nok ser rate-indeksene ret stærke ud. Men når vi ser, hvor meget af det, som er trængt igennem i regnskaberne hos kollegerne i branchen, så har de ikke haft særligt meget glæde af den opgang. Hvad forklaringen er, ved jeg ikke. Men fordi rateindeksene har kørt så pænt, ligger vurderingerne efter min mening generelt på et for højt niveau," siger Frans Høyer, analytiker i Jyske Bank, til Ritzau Finans.

Oliepris holder sig omkring 50 dollar

Også når det gælder Mærsks andet store forretningsområde, Maersk Oil, er de to analytikere ikke helt enige om, hvordan tredje kvartal er forløbet.

"Maersk Oils benhårde fokus på omkostningsbesparelser kombineret med en knap så underdrejet oliepris i tredje kvartal, betyder, at de vil være i stand til at levere et betydeligt løft i indtjeningen i forholdt til tredje kvartal 2015," mener Morten Imsgard.

Olieprisen er steget fra helt ned mod omkring 35 dollar per tønde målt på Nordsøolie i første kvartal til over 50 dollar tønden i andet og også tredje i kvartal.

Heller ikke Maersk Oil er Frans Høyer dog synderligt optimistisk omkring. Her hæfter han sig ved, at konkurrenten Total Oil har fremlagt et regnskab med en realiseret oliepris, som var ringere end Jyske Bank havde ventet i sin model – trods løftet i olieprisen.

"Prisen er steget, men også her har konkurrentregnskaber vist sig skuffende. Det, regner jeg også med, er tilfældet for Mærsk," vurderer Frans Høyer, der dog omvendt er enig i, at Maersk Oils intensive arbejde med at reducere omkostningerne vil trække op.

De øvrige forretningsben halter

De to analytikere er imidlertid enige om, at Mærsks øvrige forretningsben, herunder Maersk Drilling, Maersk Supply og Maersk Tankers, har haft tilbagegang i kvartalet.

"APM Terminals kommer dog til at vise en lille fremgang drevet af opkøb. Men de underliggende økonomiske tendenser skaber modvind i øjeblikket," fremhæver Morten Imsgard.

For Maersk Drilling ser han stigende kontraktudløb og dårlig kapacitetsudnyttelse tynge indtjeningen.

"Som kvartalerne skrider frem, vil det blive mere og mere udfordrende for Maersk Drilling, og vi vil lige så stille se en forværring af Drillings resultater de kommende kvartaler," vurderer Sydbank-analytikeren.

Hos Maersk Supply Services er der ifølge hans skøn kraftig indtjeningstilbagegang primært drevet af et marked, hvor der er overkapacitet og behov for at tilpasse forretningen. Maersk Tankers er ramt af faldende rater.

Intet nyt om forventninger eller strategi

Når det gælder Mærsk forventninger for regnskabsåret 2016, venter hverken Frans Høyer eller Morten Imsgard, at der kommer noget nyt i forbindelse med regnskabet. Begge ser de nuværende forventninger tilstrækkelig brede og rummelige til, at der ikke kan ventes nogen overraskelser på den front.

I september meldte konglomeratet ud, at det fremover deler sig op i to hoveddivisioner - en for transport og logistik, og en for energi – som led i en ny strategi. Først til december vil Mærsk løfte sløret for yderligere detaljer, hvorfor de to analytikere heller ikke venter, at der kommer nyt i forbindelse med regnskabet.

Frans Høyer mener dog, at det hårde pres, der ligger på Mærsk, gør koncernens strategi-overvejelser mere påtrængende.

"Branchen har været en vækstbranche i 60 år. Sådan er det ikke længere. Nu bliver man ikke bare reddet af, at efterspørgslen vokser, hver gang man foretager en investering."

"Jeg tror, at de store operatører såsom Mærsk har den overvejende interesse, at presset bliver holdt rigtig intensivt i en periode, så der kommer konsolidering, dermed mere disciplin og dermed højere afkast," vurderer Frans Høyer.

Jyske Bank har forud for regnskabet en købsanbefaling og et kursmål på 11000 kr. for Mærsk-aktien, mens Sydbank anbefaler ”hold” med et kursmål på 10.390 kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også