Fem rederier politianmeldt for overtrædelse af svovlkrav

Miljø- og Fødevareministeriet har netop anmeldt fem rederier til politiet for at overtræde de skærpede krav til skibes indhold af svovl i brændstoffet. Det oplyser ministeriet mandag.
Foto: Simon Fals/Polfoto/Arkiv
Foto: Simon Fals/Polfoto/Arkiv

Fem rederier er blevet anmeldt til politiet for at overtræde de skærpede krav til skibes indhold af svovl i brændstoffet. Det oplyser Miljø- og Fødevareministeriet i en meddelelse mandag.

Siden januar 2015 er der blevet udtaget og analyseret over 200 olieprøver. Det er på den baggrund, at Miljøstyrelsen netop har anmeldt fem rederier til politiet for at sejle på brændstof med for højt indhold af svovl. En enkelt blev anmeldt sidste år.

Der er tale om udenlandske rederier. De nye anmeldelser spænder over overtrædelser fra 20 procent over grænseværdien til næsten ni gange for stort indhold af svovl.

Siden 1. januar 2015 har internationale krav betydet, at skibe, der sejler i Nord- og Østersøen, skal sejle på renere brændstof med et 90 procent lavere indhold af svovl. Skibes svovludledninger udgør en betydelig kilde til luftforurening, ikke kun ved kystnære områder, men også inde over land, da forureningen flyttes med blæsten.

For at sikre, at der ikke bliver snydt og brugt brændstof, der forurener luften med svovl, har Miljø – og Fødevareministeriet intensiveret kontrollen.

"Kontrol og håndhævelse af svovlreglerne er vigtigt, både for vores sundhed, for miljøet og for at undgå en ulige konkurrencesituation for de lovlydige rederier. Den økonomiske gevinst ved at snyde er stor. Derfor har vi sat ind med en styrket kontrol af svovl i skibes brændstof," siger miljø – og fødevareminister Esben Lunde Larsen.

Kontrollen sker ved, at Søfartsstyrelsen på vegne af Miljøstyrelsen udtager olieprøver fra skibe i danske havne. Olieprøverne analyseres for at fastslå indholdet af svovl.  Denne kontrol bliver suppleret med overvågning fra luften via en såkaldt ’sniffer’, som Danmark som ét af de første lande i verden har taget i brug. Snifferen er installeret på Storebæltsbroen og på et lille fly og kan opsnuse, hvis skibe i danske farvande bruger ulovligt brændstof. Snifferen har til formål at sende kontrollanter på sporet af svovlsyndere.

Det er nu op til politiet at efterforske anmeldelserne. Derefter er det domstolene, der skal afgøre strafudmåling og størrelsen på eventuelle bøder. Ifølge EU's svovldirektiv skal bøder være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelse, fratage økonomisk fortjeneste, have afskrækkende virkning og stige ved gentagelsestilfælde.

Norske redere: Flere offshore-rederier vil gå under

Miljøstyrelsen anklager rederi for overtrædelse af svovlkrav

Danske Havne ønsker ens miljøkrav i hele EU

EUs LNG-plan udskudt

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også