Smedegaard: To faktorer gør vækst umulig

Det ser så som så ud med den globale vækst, vurderer Maerks topchef, der dog mener, at selskabet alligevel kan tjene penge ved tilpasning.
Foto: Danish Maritime Forum 2015
Foto: Danish Maritime Forum 2015
RITZAU FINANS

Der er intet, Mærsk-topchef Nils Smedegaard Andersen hellere vil end at levere ny vækst på toplinjen, men det kan simpelthen ikke lade sig gøre for tiden. Det forklarer han oven på regnskabet for tredje kvartal, hvor omsætningen faldt 17 pct. og overskuddet blev næsten halveret.

"Det er klart, at når fragtraterne (inden for containerfart, red.) falder med 20 pct., og olieprisen er halveret, så kan vi ikke levere toplinjevækst i sådan et marked. Det må vi bare tage til efterretning. Så i øjeblikket er det vores mål at tjene så gode penge som muligt, men når salgspriserne halveres, så kan vi ikke lever vækst. Det bliver på den lidt længere bane," siger Nils Smedegaard Andersen oven på kvartalsregnskabet fredag.

Helt præcist faldt raterne hos containerrederiet Maersk Line 19 pct. til i gennemsnit 2163 dollar per fyrrefodscontainer i kvartalet, mens salgsprisen i Maersk Oil blev mere end halveret til 50 dollar per tønde.

"Situationen er, at vores markedet er i meget dårlig forfatning. Det er glædeligt, at alle vores selskaber leverer positive resultater i tredje kvartal, men der er dårlig balance mellem udbud og efterspørgsel," understreger Mærsk-direktøren.

Ikke jubeloptimist

Adspurgt hvordan udsigterne er for at få den globale vækst, og dermed efterspørgsel på containerfragt samt olieprisen op på et højere niveau, er det heller ikke jubeloptimistiske toner, Nils Smedegaard slår an:

"Vi ser ikke øjeblikkelige tegn på opløft i den globale vækst nogen steder. Økonomien er forsigtigt bedre i Vesteuropa og USA, men det opvejes af udviklingen i de traditionelle vækstmarkeder og i Kina, så i øjeblikket er vi ikke optimistiske."

"Vi kan godt tjene penge alligevel, og vi kan også tilpasse os et endnu lavere vækstscenarie. Det store problemer for os er stor overkapacitet på olien, hvor der er priskrig, og i containerbranchen er der en betydelig overkapacitet, drevet af de investeringer, der blev foretaget på baggrund af for optimistiske markedsforventninger," forklarer Nils Smedegaard Andersen.

Som svar på udfordringerne har Maersk Line varslet kapacitetsreduktioner og udskudt investeringer i nye skibe, mens Maersk Oil også har skruet ned for jagten på ny olie på den korte bane. Til gengæld investerede havnedivisionen APM Terminals for nylig omkring 1 mia. dollar i at købe et spansk selskab med 11 terminaler.

Maersk Oil leder fortsat efter opkøb

Resultatet næsten halveret i Maersk Oil

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også