Japanere investerer milliarder i LNG-skibe

Det japanske handelshus Mitsui & Co satser i den grad på transport af LNG (flydende naturgas) og har indgået en aftale om at langtidschartre fem nye LNG-skibe til maksimalt 3,7 mia. dollar (400 mia. japanske yen), oplyser rederiet. Aftalen løber fra 2017-2018 og maksimalt 25 år frem.
De fem skibe skal transportere LNG fra Cameron LNG Export Project i USA til Japan, der siden den store ulykke på atomkraftværket i Fukushima og den efterfølgende lukning af alle landets atmkraftværker er blevet meget interesseret i gas.
Handelshuset Mitsui & Co. planlægger desuden at chartre yderligere tre skibe. Tre af de i alt otte skibe kommer fra skibsejere, som Mitsui investerer i og øger selskabets flåde af LNG-skibe ejet sammen med andre partnere til 27 skibe.
Af de fem skibe skal det japanske konglomerats rederi Mitsui OSK Lines (MOL) stå for to, japanske NYK for et og skibsejere, som Mitsui har investeret i, for to.
"Mitsui vil styrke og ekspandere sin forretning på LNG-skibe ved at transportere LNG fra sine egne og tredjeparters LNG-projekter over hele verden og ved at akkumulere viden om at eje, befragte og drive LNG-skibe," skriver handelshuset i meddelelsen.
Artiklen er leveret af EnergiWatch' søstersite ShippingWatch.
Usikkert om skifergas er klimaets ven eller fjende
Her er Rambølls russiske scenarier
Relaterede artikler:
Usikkert om skifergas er klimaets ven eller fjende
For abonnenter
Her er Rambølls russiske scenarier
For abonnenter
Shell vil finde formel på LNG-eventyr
For abonnenter