Mærsk-aktien lukkede i alle tiders højeste niveau
A.P. Møller - Mærsks aktier havde en rigtig god onsdag, faktisk så god, at den lukkede i det højeste niveau nogensinde, og selskabets
markedsværdi nu kan opgøres til hele 327,1 mia. kr.
Olie- og rederikoncernens B-aktie sluttede onsdagens handel i 15.200 kr. efter en stigning på flotte 3,3 pct. og lagde dermed afstand til den hidtidige - og syv år gamle - lukkekursrekord på 15.000 kr. Siden årsskiftet er aktien steget med 29,1 pct., og markedsværdien er øget med knap 74 mia. kr.
Den tidligere kursrekord stammede fra juli 2007, før finanskrisen kastede containerrederiet Maersk Line ud i en drabelig priskrig, og før
oliedivisionen Maersk Oils reserver og produktion begyndte at skrumpe. Men nu ser det bedre ud for rederiet, mener investorerne.
"Mærsk-aktiernes stigning hænger blandt andet sammen med, at Nordea har løftet kursmålet for aktien betydeligt. Det gav interesse for aktien, som i forvejen er inde i en god stime med positivt momentum," sagde Martin Munk, seniorrådgiver i Jyske Bank, om onsdagens stigning til Ritzau Finans.
Nordeas nye kursmål for aktien hedder 19.000 kr. og udgør noget af et løft fra de 15.500 kr., der hidtil var bankens mål for rederiets
aktier. Det er blandt andet udsigten til øget indtjening og højere udbytte, der får Nordea til at tro på nye kursrekorder for
Mærsk-aktierne.
Foruden Nordeas forhøjede kursmål bidrog nyheden om, Kina vil skyde nye penge ind i sin banksektor, også til den positive stemning.
Håbet er, at det vil kunne holde dampen oppe i den store vækstøkonomi, hvilket også vil smitte positivt af på andre verdensdele.
Det kan være godt nyt for shippingindustrien, at den kinesiske centralbank har indledt et stimulusprogram, hvor landets fem største banker får tilført en lånefacilitet på 500 mia. yuan. Der er nemlig en tæt sammenhæng mellem den økonomiske udvikling i Asien og
forretningsbetingelserne inden for både tørlast-, tank- og containershipping, lød det onsdag fra den maritime brancheorganisation Bimco.
"Fra et shippingperspektiv er nyhederne fra Kina betryggende. Industrien er afhængig af solid økonomiske vækst fra Kina. Myndighederne har nu sikret, at likviditet ikke bliver et problem på kort sigt," udtaler chefshippinganalytiker i Bimco Peter Sand i en kommentar til de nye tiltag.
"De kinesiske myndigheder har for længe siden erkendt, at en blød landing er det bedste for Kina. Med en potentiel hård landing i sigte,
har de nu iværksat tiltag, som skal sikre, at deres langsigtede målsætninger forbliver uforstyrret af kortsigtet svaghed," fortsætter Peter Sand.
Relaterede artikler:
Fra guldkalv til sort får
For abonnenter
Maersk Oil fyrer 54 i USA
For abonnenter