Shell vil finde formel på LNG-eventyr

Shell arbejder på at gøre LNG billigere end fueloil. LNG er et af olie- og gasselskabets hurtigst voksende sektorer og målet er at skabe et LNG-netværk for containerfarten.
Foto: Shell
Foto: Shell
AF KATRINE GRØNVALD RAUN, SHIPPINGWATCH

HAMBORG

Sidste år oversteg produktionen af flydende naturgas (LNG) mængden af olie hos hollandske Royal Dutch Shell. Og olie- og gasselskabet ser et stort potentiale i LNG, der som brændstof repræsenterer en af flere muligheder for skibsfarten til at leve op til de mange miljøreguleringer, der i de kommende år rammer industrien. Eksempelvis SECA-zonen, som træder i kraft i Nordeuropa om mindre end fire måneder.

I dag er brændstoffet billigere end diesel, men kan ikke fortsat ikke hamle op med traditionel fueloil. Det er en af barriererne hos flere redere mod at skifte til LNG, da brændstof er den største omkostning ved at drive skibene. Men ambitionen er at ændre på det, fortæller Surinderdeep Singh, der er General Manager i selskabets Marine Products-division.

Den tekniske udfordring

”Tricket er at gøre det konkurrencedygtigt mod fueloil, og det er ikke sket endnu. Det er den tekniske udfordring, der fortsat er der. Hvordan kan man skabe en motor, der kan bruge LNG på i hvert fald konkurrencemæssigt niveau med fueloil. Vi arbejder med partnere som Marine OEMs for at løse problemet. Vi er der ikke endnu, og det er stadig en udfordring globalt,” fortæller han ShippingWatch under SMM i Hamborg, hvor tusindvis af deltagere har besøgt de store messehaller i den forløbne uge.

LNG er i dag en af Shells hurtigst voksende sectorer produktionsmæssigt, og Surinderdeep Singh mener, det er den oplagte løsning til at bygge bro mellem nutidens skibsfart og den mere grønne fremtid. Vedvarende energiformer ombord på skibene som elektriske batterier og solenergi nævnes ofte som nogle af løsningerne på skibsfartens påvirkning af miljøet. Og kundeinteressen i LNG, som ifølge Surinderdeep Singh også tæller toprederierne i  verden, begynder også at melde sig. Dog er deres interesse i alternativet ikke fri for forbehold. Og det med god grund, mener Singh:

”Set fra deres vinkel, så investerer de i et skib nu, som skal bruges i 25 -30 år. Hvilken energi vil være til stede så mange år frem tiden? De er bekymrede. Det er stadig et meget usikkert område, for hvem kan med sikkerhed vide, hvordan prisen ser ud om f.eks. ti år fra nu. Så kunder kigger efter partnere, som kan indgå meget langsigtede aftaler med dem, og Shell er en af dem,” siger han og fortsætter:

”Redere er også interesseret i hybridteknologi som dual-fuel motorer, som kan køre både LNG og diesel eller LNG og fueloil. Det er en anden bro, som kan give tid til udvikling.”

Man Diesel & Turbos gasmotor

Sidste år så Shell en stigning i interessen fra de største kunder indenfor 2-stroke gasmotorer. Leverandøren tror samtidig på at en stærk interesse i Man Diesel & Turbos gasmotor, ME-GI, kan blive et vendepunkt for industrien.

”Det er spændene, for det kan blive afgørende i forhold til at få nogle af vores største kunder til at skifte til LNG mere bredt,” siger Surinderdeep Singh.

Mange redere har været tilbageholdende med at investere i gasmotorer, fordi der stadig mangler et veludviklet LNG-netværk på brændstofsiden i de fleste havne. EU rumsterer med planer om at få LNG-terminaler i flere europæiske havne. Men forslaget er ifølge europæiske redere blevet betydeligt udvandet, fordi man nu først satser på at have det klart i 2025. Fem år senere end oprindeligt planlagt. Andre private spillere ser også muligheder i udviklingen, og russiske Gazprom har luftet ambitionen om at opsætte et netværk i Østersøen, mens Lloyd’s Register for nylig pegede på, at brændstoffet kan fylde mere end en fjerdedel af bunkermarkedet i 2025.

De store hubs

Selv tror Surinderdeep Singh på, at skiftet til LNG i første omgang vil ske i de store hubs i verden. I dag driver Shell LNG-terminaler i større hubs såsom Rotterdam og Houston.

”Vi ser på Singapore. De er meget stålsatte på fortsat at være førende på shipservice-markedet, så hvis der er en ny energi, vil de investere i det. Folk er nervøse for distributionen, men hos Shell tror vi på, at vi kan løse problemet, ”siger han og fortsætter:

”Hvis vi har hubs som Shanghai, Singapore, Qatar, Rotterdam og Houston, så har man et LNG-netværk, som de store containerredere kan begynde at bruge. Derfra vil det sprede sig til mindre enheder, men det er afgørende med nogle store investeringer. Og Shell er i stand til at gøre det.”

Artiklen er leveret af vores søstermedie ShippingWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Illustration: Floating Power Plant

Dansk udvikler køber 4 MW-mølle af Siemens Gamesa

For abonnenter

Læs også