PetroChina tøver med LNG

Den kinesiske økonomi er så meget nede i gear, at den kinesiske oliegigant PetroChina overvejer at lade være med at bruge flere kræfter på sit planlagte fremstød for flydende naturgas - LNG.
Det skriver Sustaianble Shipping.
Det er LNG, der både kan bruges til skibe og lastbiler, men økonomiens tilstand har dæmpet efterspørgslen på brændstoffet. Det giver sig blandt andet udslag i, at Kunlun Energy, et kraftværk under PetroChina, siden juli har holdt igen med at udrulle sine LNG-projekter.
Målet for Kunlun har ellers været at producere LNG-brændstof til de skibe, der sejler på Kinas længste flod Yangtze. Samtidig med den mindre aktivitet på Kunlun, har kraftværket Ansai også haft lukket i en måned, og det vides endnu ikke, hvornår det genåbnes.
Samtidig er der gisninger om et øget kinesisk forbrug af LNG. Tidligere på måneden skrev ShippingWatch, at den kinesiske import ifølge Reuters vil stige meget. Alene i første halvår i år importerede Kina 9,9 mio. ton LNG - en stigning på 18,8 pct. i forhold til samme periode sidste år.
Den import og måske på sig også eksport har fået kineserne til at ville have en større del i den flåde af LNG-tankskibe, der forventes at ligge på 225 skibe i 2020. Kineserne vil gerne have del i 20 pct. af flåden svarende til 50 skibe.
Dansk skifergas oplagt som flydende gas
Fredriksens højre hånd får mia i afskedsgave
Relaterede artikler:
Dansk skifergas oplagt som flydende gas
For abonnenter
Fredriksens højre hånd får mia i afskedsgave
For abonnenter
Repsol lurer på opkøb efter superkvartal
For abonnenter