EU-ministre sænker ambitioner for LNG-netværk
Ambitionsniveauet er ikke det samme. Sådan lyder det, efter at EU's transportministre i sidste uge samledes i Transportkomiteen for at stemme om EU-Kommissionens direktiv om at etablere infrastruktur for alternative brændstoffer, der bl.a. indeholder et forslag om et LNG-netværk i 139 hovednetshavne. Men den opnåede aftale er langt fra så ambitiøs, som det oprindelige, skriver Hellenic Shipping.
Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch
Selvom medlemsstaterne bakker om om forslaget fra Kommissionen, har de eksempelvis ændret den oprindelige deadline fra 2020 til 2030 i den nye aftale, hvilket især nye medlemsstater angiveligt skulle have stemt for. Desuden er de bindende elementer i direktivet blevet fjernet og gjort frivillige, hvilket en af EU's nøgleforhandlere tilbage i september advarede mod, da det ville udvande hele direktivet, som han sagde.
Alligevel har transportministrene valgt at gøre det fleksibelt for EU-landene, så de kan nå at analysere deres situation, inden en indførelse af forskellige initiativer. Hvad angår LNG-netværket betyder aftalen, at medlemslande skal sætte mål for LNG-stationer i havnene.
Aftalen skal nu forhandles med EU-Parlamentet, der ved en afstemning i november støttede Kommissionens deadline i 2020.
Relaterede artikler:
Ingen prisfald trods amerikansk gaseksport
For abonnenter