Skat i vejen for dansk offshoresucces

Skatteministeriet tolker EU-regler så stramt, at offshoreskibe ikke kan bruge tonnageskatten. Det koster danske job i branchen, mener Rederiforeningen.
Foto: AREVA
Foto: AREVA
JØRGEN RUDBECK, SHIPPINGWATCH

Når Skatteministeriet skal tolke EU's statsstøtteregler, så gøres det så restriktivt, at Danmark går glip af tusindvis af danske job inden for offshore- og vindsektoren, skriver Børsen. De danske myndigheder tillader ikke offshoreskibe under dansk flag, at komme ind under tonnageskatsreglerne, som andre skibstyper kan komme det, og dermed vælges Danmark ofte fra.

Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch

Vil du prøve EnergiWatch gratis i 40 dage? Klik her

"Der er helt konkrete danske arbejdspladser på spil, fordi disse fartøjer ikke defineres som skibe skattemæssigt og derfor ikke flages ind i Danmark. Men andre EU-lande som Malta og Cypern byder dem velkommen," siger Carsten Mortensen, formand for Danmarks Rederiforening og adm. direktør for rederiet Norden til Børsen.

I den seneste vækstplan er der indlagt store forventninger til især den danske vind og offshorebranche, men det bliver svært at løfte mulighederne, hvis lovgivningen skal gøres så stramt, mener Carsten Mortensen.

Tidligere på året har Rederiforeningen anfægtet, at de nidkære skattemyndigheder skulle lempe på deres kontrolbesøg hos rederierne i forbindelse med vurderingen af rederiernes brug af tonnageskat.

Vindmølle-reder: Branchen skal specialisere sig

Medie: Britisk støtte skruer dansk vindregning op

Olieforskningscenter inviterer nye aktører indenfor

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også