Circle K er klar til højere priser på diesel og benzin

Afgifter, der gør fossile brændstoffer dyrere, bliver budt velkommen af Circle K. Det slog selskabets brændstofdirektør fast under debat på Folkemødet.
Fra venstre mod højre: Peter Rasmussen, Circle K, Søren Have, Concito, Jeppe Juul, Rådet for Grøn Omstilling, og Niels Flemming Hansen (K). | Foto: Foto: Mads Oddershede
Fra venstre mod højre: Peter Rasmussen, Circle K, Søren Have, Concito, Jeppe Juul, Rådet for Grøn Omstilling, og Niels Flemming Hansen (K). | Foto: Foto: Mads Oddershede

FOLKEMØDET 2023

Hvordan den tunge vejtransport skal gøres grøn er der uenighed om. 

I hvert fald når man spørger Circle K, klimaorganisationerne Concito og Rådet for Grøn Omstilling og en stemme fra Christiansborg.

Her stod klimaaktørerne på den ene side og brændstofleverandøren sammen med Konservatives transportordfører på den anden side.

At der skal tages nye brændstoffer i brug, var der bred enighed om. Men hvor meget der skal reguleres, og hvor meget markedskræfterne selv skal bestemme, var det, der delte vandene under en debat om den tunge vejtransport omstilling på Folkemødet på Bornholm.

En del af vejen i den grønne omstilling skal ske ved at udfase de fossile energiformer, og måden at gøre det på, lød det fra flere i panelet, er at afgiftsbelægge brændstoffet.

Det erklærede man sig også klar til hos Circle K, hvis kerneforretning i dag er netop salg af fossile brændstoffer.

”Vi bruger afgifter til at få folk til at ryge eller ej. Så skal vi ikke bare gøre det på fossile brændstoffer og dermed gøre dem dyrere,” spurgte Peter Rasmussen retorisk.

Peter Rasmussen er brændstofdirektør i Circle K og formand for lobbyorganisationen Drivkraft Danmark. På et opfølgende spørgsmål fra ordstyreren om, hvorvidt Circle K ønsker, at det fossile brændstof skal gøres dyrere lød det klart fra Peter Rasmussen:

”Ja da.”

Men selvom der fra Circle K-direktøren var villighed til politisk regulering på afgiftsfronten, var der omvendt en vis aversion mod politisk indblanding på andre punkter i den grønne omstilling. 

”Jeg bliver lidt træt”

Det store omdrejningspunkt for debatten var anvendelse af power-to-x-teknologi i arbejdet med at gøre den tunge vejtransport grøn.

Her gjorde Jeppe Juul, seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling, hurtigt sin stilling klar.

”Vi arbejder for, at vi skal facilitere de teknologier, hvor vi får mest for pengene. Derfor mener vi ikke, man skal satse på PTX ift vejtransporten. Fly og skibe - det er der, vi har brug for de kunstige brændstoffer,” sagde han og blev bakket op af Søren Have fra tænketanken Concito.

I stedet bør der satse på elektrificering af den tunge vejtransport - hvilket teknologien på lastbilsiden allerede fra næste år vil være helt klar til, sagde Jeppe Juul videre.

Her mente han, at der fra politisk hold bør fokuseres på elektrificering, bl.a. ved hjælp af investeringer i infrastruktur og andet, der kan understøtte udviklingen i den retning.

Men netop indblanding fra Christiansborg, der skal favorisere én type brændstof frem for en anden i vejgodstransportens grønne omstilling er en dårlig idé, lød det fra Peter Rasmussen fra Circle K. 

”Det skal markedet jo afgøre,” sagde han og tilføjede:

”Det er farligt og lidt arrogant at fravælge teknologi frem i tid.”

Her lød replikken fra Jeppe Juul, at den grønne omstilling omvendt vil gå for langsomt, hvis markedskræfterne skal drive det uden politiske skub.

”Det, der er konsekvensen, hvis vi ikke træffer nogle valg ud fra for eksempel energieffektivitet, er, at man jo så kommer til at støtte det hele.”

Repræsentanten fra lovgiversiden, Konservatives transportordfører Niels Flemming Hansen, bakkede op om synspunktet fra Circle K - altså at man på Christiansborg bør holde sig fra at definere, hvilken teknologi der skal vinde.

”Der er masser af penge i markedet,” sagde han.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie MobilityWatch)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også