EnergiWatch

Mærsk-chef kalder igen tilgængeligt grønt brændstof en stor udfordring

"Udfordringen er at skaffe brændstoffet," siger Mærsks chef for dekarbonisering, Morten Bo Christensen.

Foto: Maersk PR

A.P. Møller-Mærsk skal i 2030 bruge 5 mio. ton grønt metanol til sin flåde, og det er langt fra tilgængeligt på markedet i dag.

Derfor er netop tilgængeligheden den største udfordring for den danske transportkoncern, hvis man skal i mål med sine klimaambitioner, lyder budskabet fra Morten Bo Christensen, chef for dekarbonisering hos Mærsk, på selskabets ESG-dag, der afholdes virtuelt.

Det er dog langt fra et nyt budskab, og Mærsk har længe været i gang med arbejdet for at sikre produktionen til sine fremtidige metanol-skibe gennem både investeringer og partnerskaber. En liste, der indtil videre tæller otte partnere, herunder Ørsted.

"Udfordringen er at skaffe brændstoffet," siger han.

"Og man kan spørge sig selv, hvorfor vi har bestilt de her skibe, hvis vi ikke har brændstoffet, men vi prøver at komme ud over den her "hønen eller ægget situation," lyder det videre.

Mærsk har i alt bestilt 19 nye skibe, der skal sejle på metanol, og som skal fungere som fornyelse af den eksisterende flåde. Det første skib, der skal ramme vandet allerede næste år, er der allerede sikret brændstof til, mens aftalerne for de resterende er på vej.

"Når vi lægger de otte aftaler sammen, så er det 1,5 mio ton brændstof fra 2025 og 2026 så vi begynder at blive dækket pænt ind efterhånden, men vi skal gøre mere," siger Morten Bo Christensen og peger blandt andet på aftaler med Egypten og Spanien, der for nyligt er indgået.

Han understreger dog samtidig, at Mærsk ikke har planer om at eje produktionen, men blot at blive aftager.

"Vi gør det for at accelerere markedet, men ikke for at blive brændstofselskab. Det skal vi ikke være på lang sigt," siger han.

 

Wärtsilä-chef: Dekarbonisering af shipping er et maratonløb 

Efter brancheforvirring: S-klimaordfører kan ikke konkretisere statsministers delmål for grøn luftfart

Den voksende flykultur i Asien giver Neste luft under vingerne: Vil øge produktion af grønt brændstof massivt  

Mere fra EnergiWatch

Læs også

Seneste nyt

EnergiWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs