EnergiWatch

I 80'erne var han kendt som "ådselskapitalist" - nu vil amerikansk magnat give dansk olieanlæg en grøn profil

Den nye ejer af Danmarks største raffinaderi, Klesch Group, vil give anlægget en grøn strategi og har kig på flere europæiske raffinaderier. Det fortæller stifter og formand, Gary Klesch, i et interview med EnergiWatch.

Den 75-årige milliardærinvestor Gary Klesch er stifter og formand hos Klesch Group, som nu ejer raffinaderiet i Kalundborg. | Foto: Klesch Group PR

Hidtil har raffinaderiet i Kalundborg ikke haft en grøn strategi, men det skal der laves om på.

Det fortæller stifter og formand af Klesch Group, Gary Klesch, i et interview med EnergiWatch. Klesch Group har netop overtaget raffinaderiet – det største i Danmark – fra det norske olieselskab Equinor.

”Kalundborg er parat til at spille en nøglerolle i den grønne omstilling. Vi vil gerne tale med regeringen og myndigheder om det og se, hvad de ønsker, og hvordan vi kan spille en rolle i at opnå de fastsatte mål,” konstaterer Gary Klesch om de strategiske overvejelser.

Klesch Group ejer i forvejen raffinaderiet i Heide, Tyskland, som selskabet har haft ansvar for i 12 år. Her er der blevet sat gang i to grønne projekter, et om grøn brint og et om syntetisk kerosin. Gary Klesch slår fast, at det endnu er for tidligt at tale om konkrete projekter af den slags i Kalundborg, men at det ikke mindst handler om at udnytte de geografiske muligheder.

Til gengæld lægger han ikke skjul på, at han regner med at løfte raffinaderiet på en række områder:

”Man kan beskrive raffinaderierne med ord som undervurderet, underelskede og underværdisatte. Da jeg overtog Heide, var det et raffinaderi i fjerde kvartil. Nu er det i første kvartil. Noget tilsvarende skal ske her. Der er mange områder, vi vil fokusere på, for vi vil have Kalundborg op i første kvartil på alle de områder, der er vigtige,” siger han.

Vores formular er raffinering og kun raffinering.

Gary Klesch, stifter og formand, Klesch Group

Minder om Tyskland

Gary Klesch fortæller, at han igennem længere tid har ledt efter endnu et raffinaderi til at supplere det i Heide. Og det på et tidspunkt, hvor raffinaderierne ellers over en bred kam har været udfordret på marginerne i årevis, og hvor de fleste af de største olieselskaber er i gang med at afhænde store dele af deres raffineringsforretning.

”Raffinaderiet i Kalundborg har mange af de karakteristika, jeg har set efter. Mange store olieselskaber er klar til at sælge raffinaderier for tiden. Det skyldes i høj grad, at de på den måde hurtigt kan mindske deres CO2-fodaftryk. Jeg har set på mange raffinaderier, og det gør jeg sådan set stadig. Men ved Kalundborg var det ikke en men nok 20 forskellige ting, der var attraktive for mig,” fortæller Gary Klesch.

”Det var de mange små ting, der trak mig til. For at nævne nogle stykker var det meget tæt på vores raffinaderi i Tyskland. Og så minder det kulturelt meget om Tyskland, ikke mindst fordi her er så mange gode ingeniører. Jeg har også været meget imponeret over selve raffinaderiets beskaffenhed, hvordan det er vedligeholdt og i det hele taget kvaliteten hos de folk, der arbejder her,” uddyber han.

De første spæde skridt i salgsprocessen blev taget i januar 2021, så der er altså gået godt et år frem mod den endelige overtagelse. Nu hvor raffinaderiet er blevet udskilt som en selvstændig virksomhed, kommer den til at blive blandt de største af den slags i Danmark målt på omsætning, fortæller Gary Klesch.

Mandag fandt den officielle overdragelse af raffinaderiet i Kalundborg sted med deltagelse af bl.a. Gary Klesch (på billedet). Det skete efter, at de danske myndigheder havde godkendt handlen med Equinor. | Foto: Klesch Group PR
Mandag fandt den officielle overdragelse af raffinaderiet i Kalundborg sted med deltagelse af bl.a. Gary Klesch (på billedet). Det skete efter, at de danske myndigheder havde godkendt handlen med Equinor. | Foto: Klesch Group PR

Raffinering og kun raffinering

Gary Klesch grundlagde Klesch Group i 1990. Selskabet har base i Geneve og fungerer foruden raffinaderidriften også som en investeringsvirksomhed. Der er over 1.000 ansatte fordelt over syv lande, og gruppen har en årlig omsætning på omkring 6 mia. euro.

Selv om selskabet ifølge Gary Klesch har haft mulighed for at gå ind i upstream, vil det fortsat være raffineringsdrift, der kommer til at drive værket:

”Vores fokus er raffinering og kun raffinering, og sådan vil vi fortsætte – samtidigt vil vi se på nye grønne brændstoffer sådan som vi allerede i dag gør det i Heide,” siger Gary Klesch.

Han mener desuden, at det giver raffinaderiet i Kalundborg bedre muligheder, at det fremover kommer til at stå fri af en større organisation.

”Mange olieselskaber har simpelthen bare set raffinering som et led i værdikæden mellem upstream og downstream. Jeg har valgt at fokusere på netop den del alene. Og det betyder, at vi står frit til at købe den olie, vi helst vil have. Vi er ikke bundet til en bestemt slags råolie, og vi kan producere de produkter, vi vil. Den frihed giver folk som mig mulighed for at optimere forretningsmodellen,” siger han.

Jeg siger altid til folk, som vil tage en MBA-uddannelse, at de hellere skulle købe et konkursramt selskab og genopbygge det.

Gary Klesch, stifter og formand, Klesch Group

Opkøbte konkursramte selskaber

Som forretningsmand er Gary Klesch da også kendt for at specialisere sig i at investere i selskaber, som opererer under deres fulde potentiale.

En Google-søgning på hans navn viser dog også relativt hurtigt, at han tidligere i sin karriere har været udsat for kritik for sin fremgangsmåde. Han er blandt andet blevet betegnet som en ”vulture capitalist” – en ådselskapitalist. En betegnelse, der bruges om investorer, som køber nødlidende virksomheder for at gøre dem mere profitable, for at de til sidst kan sælge dem med fortjeneste – og som undervejs gør brug af mere eller mindre aggressive metoder for at opnå rentabilitet.

Gary Klesch understreger, at det er en uddateret beskrivelse af ham som forretningsmand:

”Det er noget, der ligger langt tilbage – helt tilbage i sidste århundrede faktisk. Jeg plejede at være – og det er jeg glad for – en konkursinvestor (i 1980’erne, red.). Og jeg siger altid til folk, som vil tage en MBA-uddannelse, at de hellere skulle købe et konkursramt selskab og genopbygge det. Det får man mere ud af end at gå i skole,” siger han.

Har ikke mødt modstand

Hverken Equinor eller Klesch Group har oplyst noget om salgsprisen, og Gary Klesch ønsker ikke at komme nærmere ind på prisen.

Mandag fandt en symbolsk nøgleoverrækkelse sted med repræsentanter fra begge selskaber. Her deltog Gary Klesch, ligesom den nyudnævnte hollandske direktør Wouter de Jong gjorde.

Gary Klesch fortæller, at overtagelsen er blevet mødt med stor opbakning fra de godt 350 medarbejdere omkring raffinaderiet og to tilhørende terminaler.

”I mange tilfælde, når man foretager et opkøb, er der noget modstand fra medarbejderne. Men det har på ingen måde været tilfældet her, og det er meget imponerende,” siger han.

For bare et år siden overtog investeringsselskabet Postlane Partners Dansk Shell og dermed raffinaderiet i Fredericia. Dermed har Danmarks to største raffinaderier skiftet hænder inden for kort tid.

Jeg ved, at mange ser på industrien og tænker, at der ikke er nogen fremtid for den på lang sigt. Jeg er uenig.

Gary Klesch, stifter og formand, Klesch Group

Stor tro på fremtiden

Det bør dog ikke ses som et udtryk for, at raffinering er blevet mindre attraktivt, mener Gary Klesch:

”Jeg ved, at mange ser på industrien og tænker, at der ikke er nogen fremtid for den på lang sigt. Jeg er uenig. Jeg tror på, at vi vil have fossile brændsler i mange år. De forsvinder ikke over natten. Selvfølgelig vil produktionen falde, men det vil tage årtier, før det for alvor sker. Så jeg ser en langsigtet fremtid for industrien. En fremtid hvor vi fortsat vil bidrage til at levere et stadigt grønnere produktmix til at fremme dekarboniseringen,” siger han og tilføjer:

”Jeg ser også muligheder. For hvis regeringerne går for hårdt til olieindustrien, fører det til færre investeringer i olieefterforskning, og når der er færre investeringer, så stiger priserne. Der er stor prisvolatilitet, og jeg tror, at det vil fortsætte på den måde i nogen tid. Vi har allerede set en betydelig bedring af overskudsgraderne for raffinerering, og jeg er fortrøstningsfuld for marginerne i fremtiden.”

Derfor har han en udtalt ambition om, at Klesch Groups to raffinaderier skal blive flere. Og det må gerne være på kontinentet:

”Mit mål er købe flere raffinaderier, men jeg tager mig god tid, for der er en masse til salg for tiden. Og det er klart, at Europa er noget, vi kender. Derfor er det et naturligt sted for os at se på mulighederne,” siger Gary Klesch, som har boet i London siden 1980.

I forbindelse med ejerskiftet har raffinaderiet i Kalundborg skiftet navn til Kalundborg Refinery. Raffinaderiet producerer hvert år omkring 5,5 mio. ton olieprodukter.


Raffinaderiet i Kalundborg skifter navn og får ny direktør

Equinor sælger dansk raffinaderi

Mere fra EnergiWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs