EnergiWatch

150 chauffører fra britisk hær står standby for at køre benzin

Storbritanniens premierminister, Boris Johnson, har efter næsten en uge med chaufførkrise og panikkøb sagt, at der var tegn på bedring i situationen, hvor mange briter er blevet mødt af tomme benzinpumper på tankstationerne.

Foto: PHIL NOBLE/REUTERS / X01988

Igen onsdag har der fra morgenstunden opbygget sig lange køer til tankstationerne på tværs af London.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters på baggrund af tilbagemeldinger fra en række korrespondenter.

Storbritanniens premierminister, Boris Johnson, har efter næsten en uge med chaufførkrise og panikkøb sagt, at der var tegn på bedring i situationen, hvor mange briter er blevet mødt af tomme benzinpumper på tankstationerne.

Men i flere regioner er hundredvis af tankstationer fortsat lukkede.

Ifølge Reuters står 150 chauffører fra den britiske hær klar til at køre brændstof, hvis det bliver nødvendigt.

Endnu er de ikke blevet sat ind. Men anonyme kilder hos forsvarsministeriet har til mediet Sky News oplyst, at det er "meget sandsynligt", at hæren vil begynde at køre brændstof i de kommende dage.

Krisen er opstået, efter at flere chaufførers mulighed for at arbejde i Storbritannien er blevet forringet af briternes exit fra EU.

Om situationen har premierminister Johnson udtalt:

"Det, som vi ønsker at gøre, er at sørge for, at vi har gjort alle de nødvendige forberedelser til at komme igennem til julen og længere endnu. Det handler ikke kun om tankstationer, men om alle dele af vores forsyningskæde," har han ifølge Reuters sagt.

Situationen er blevet forstærket af coronapandemien, som har gjort det svært at udligne tabet af udenlandske chauffører ved at uddanne nye.

Det har betydet, at der mangler arbejdskraft, der kan fragte benzin og varer til tankstationer og dagligvarebutikker.

Johnson indkalder hæren efter briternes panikkøb af brændstof

Knap hver tredje BP-tank er løbet tør i Storbritannien

Mere fra EnergiWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 368 britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Vestas vælger tysk logistikpartner i Nordamerika

Den danske vindmølleproducent, der fra årsskiftet skifter DSV ud med Mærsk som primær logistikpartner, får fremover distribueret komponenter og reservedele i Nordamerika af en tysk logistikvirksomhed.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs