EnergiWatch

MAN håber på flere forespørgsler på metanol efter stor Maersk-ordre

Det bliver MAN Energy Solutions, som får til opgave at levere motorerne til de nye Maersk-skibe, som skal kunne sejle på grøn metanol. MAN betegner ordren som en "massiv milepæl" og håber at se flere forespørgsler på metanol.

Foto: MAN

Hos MAN Energy Solutions har man store forhåbninger om, at en ny ordre fra Maersk kan sparke gang i interessen for metanol som et brændstof i shipping.

Tirsdag annoncerede Maersk sin bestilling på i første omgang otte containerskibe på omkring 16.000 teu, der skal kunne sejle på grøn metanol. Her er det MAN Energy Solutions, der får til opgave at levere motorerne, bekræfter producenten i en meddelelse onsdag.

Ordren betegnes af senior vice president og chef for totaktforretningen Bjarne Foldager som "en massiv milepæl" for selskabet, "da disse motorer vil blive de største metanol-forbrændende motorer, der nogensinde er blevet konstrueret."

Vi forventer, at denne betydelige ordre vil anspore til yderligere interesse i markedet for metanol som et brændstof og også inden for andre skibssegmenter som tørlastskibe.

Thomas S. Hansen, head of promotion og customer support, MAN Energy Solutions

De nye motorer bygger på såkaldt dual fuel-teknologi. Foruden traditionelt skibsbrændstof vil de være i stand til at forbrænde biometanol såvel som e-metanol.

"Som et brændstof er metanol hurtigt blevet en mulighed i segmentet for store containerskibe, hvor konventionelt brændstof og LNG indtil nu har regeret i lang tid," udtaler MAN Energy Solutions head of promotion og customer support Thomas S. Hansen i selskabets meddelelse og tilføjer:

"Vi forventer, at denne betydelige ordre vil anspore til yderligere interesse i markedet for metanol som et brændstof og også inden for andre skibssegmenter som tørlastskibe."

De otte skibe skal bygges af Hyundai Heavy Industries, og det første ventes at blive leveret til Maersk i første kvartal 2024. Ordren indeholder desuden en option på yderligere fire skibe, som MAN også vil skulle levere motorer til, hvis de bliver indløst.

Leder efter en brændstofspartner til nye skibe

Skibene kommer til at kræve hidtil usete mængder af grønt brændstof for at leve op til målet om at sejle klimaneutralt.

Selvom Maersk endnu ikke har fundet en partner til brændstoffet til de nye skibe, så forholder den danske shippinggruppe sig dog "optimistisk om udviklingen af brændstoffet, og at vi kan sikre mængden," som head of decarbonisation business development Berit Hinnemann formulerede det tirsdag.

MAN skal i forvejen levere motoren til det 2.100 teu store containerskib, som Maersk bestilte tidligere på året, og som efter planen skal blive rederiets første klimaneutrale skib med forventet levering i 2023.

Til det skib udpegede Maersk for nylig en partner i form af danske European Energy og Reintegrate til at levere de 10.000 ton grøn metanol, som skibet ventes at skulle bruge årligt.

Maersk har tidligere forklaret, at alle rederiets egne nybygninger fremover skal kunne sejle på nye CO2-neutrale brændstoffer med såkaldt dual fuel-teknologi installeret.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch)

Maersk skal bruge 360.000 ton grøn metanol om året til sin nye containerflåde

Maersk spår at skibe på grøn metanol bliver op mod 15 pct dyrere

 

Mere fra EnergiWatch

Minister freder visse netvirksomheder fra nye krav

Netvirksomheder uden kommercielle aktiviteter vil ikke blive påvirket af nye habilitetskrav og der vil blive taget højde for multiforsyningsselskaber, garanterer Dan Jørgensen, samtidig med at han dog slår fast, at alle andre netselskaber uanset størrelse skal omfattes af nye krav.

Kulforbruget er steget markant i 2021

Koldt vejr og lav produktion fra vindmøller betød, at de centrale kraftværker i Danmarks kulforbrug er steget med en tredjedel indtil videre i år.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs