EnergiWatch

Rapport udpeger ammoniak som bedste bud for shipping

En ny rapport fra DNB og kapitalforvalteren KLP peger på ammoniak som den bedste brændstofløsning for shipping i arbejdet med at indfri de globale klimamål, skriver E24.

Foto: Thomas Borberg/Politiken/Ritzau Scanpix

Den norske bank DNB peger sammen med kapitalforvalteren KLP på ammoniak som det bedste alternative brændstof for shipping fremadrettet.

I en rapport rapport de to finansielle spillere det alternative brændstof som en investering, der giver mening allerede nu, med henblik på, at miljøkravene til shipping kun ser ud til at blive strammet i de kommende år.

"Vores klimarisiko-analyse viser, at nududledningsløsninger som ammoniak allerede i dag kan være en fornuftig investering, hvis rederier ønsker at beskytte sig mod strengere krav i fremtiden," siger Lars Erik Mangset, der er klimaansvarlig hos KLP, ifølge E24.no.

DNB og KLP vil bruge konklusionerne fra rapporten til at rådgive shippingkunder om fremtidige investeringer i nye skibe, skriver det norske medie.

Rapporten vurderer endvidere, at flydende naturgas, LNG, giver mening som et overgangsbrændstof.

Det er ikke første gang, at ammoniak fremhæves som en primær kandidat til at blive shippings foretrukne brændstof i de kommende år, hvor branchen skal reducere sin udledning af drivhusgasser for at indfri IMO's klimamål.

Sammen med brint og det nævnte LNG, er ammoniak et fokuspunkt i den forskning og udvikling, rederier og leverandører er i gang med for at finde fremtidens løsninger.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch)

Mere fra EnergiWatch

Tysk regeringskoalition går efter kulstop i 2030

SPD, De Grønne og FDP går ind i regeringsforhandlinger med fremrykning af det tyske kulstop med otte år, afsættelse af to pct. af Tysklands areal til landvind, krav om sol på industritage og afskaffelse af EEG-tariffen for at nedbringe elpriserne på papiret.

IT-problemer med varmepumpe-pulje blev hurtigt løst

Ifølge Energistyrelsen var der indledningsvist tekniske udfordringer for ansøgere til efterårets bygningspulje. Problemerne blev dog hurtigt løst, men på trods af 14 dage med minimal kø til ansøgning, er der stadig masser af millioner tilbage i puljen, melder myndighederne.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs