EnergiWatch

Ukendt køber skal trække Shell-raffinaderi op ad hullet

Det amerikanske investeringsselskab Postlane Partners, som overtager Dansk Shell, er et ubeskrevet blad i den europæiske energiverden. Men for den danske tank- og shippingindustri er det positivt, at amerikanerne vil føre raffinaderiet i Fredericia videre, lyder det fra chefanalytiker.

Foto: SHELL

Hvis den, der lever stille, lever godt, må de være ganske tilfredse hos Postlane Partners.

Det Connecticut-baserede investeringsselskab, som netop har opkøbt Dansk Shell, ringer ingen klokker hos de folk, som EnergiWatch har talt med fra den danske energiindustri. Og på sin hjemmeside er selskabet yderst sparsommelig med informationerne.

Tre oversigtsbilleder afslører ganske vist, at Postlane Partners er engageret i energi- og miljøservices, finansielle services og teknologi samt fritid og ejendomme. Men det er det.

Lidt mere meddelsom var Dansk Shell, da selskabet mandag offentliggjorde salget af sin raffinaderivirksomhed i Fredericia.

"Postlane Partners er et uafhængigt investeringsselskab inden for vedvarende energi, der søger at erhverve og optimere energi- og infrastrukturaktiver med et miljømæssigt, socialt og corporate governance-fokus," lød det i meddelelsen.

Her blev det også pointeret, at Postlane vil udvikle co-processering af bioprodukter, have fokus på grøn brint og arbejde videre med at skabe avancerede biobrændstoffer. EnergiWatch har forgæves forsøgt at komme i kontakt med Postlane Partners.

Men tager man de danske shipping-briller på, er der ingen tvivl om, at salget i sig selv er positivt.

Det er en god blanding af mange bække små, der gør, at vi har fået en villig sælger og en villig køber.

Peter Sand, chefanalytiker, Bimco

"Et unikt raffinaderi"

Peter Sand er chefanalytiker hos den internationale shippingorganisation Bimco. Han følger derfor handlen med raffinerede olieprodukter tæt – og han glæder sig over, at raffinaderiet lever videre, selv om Shell ikke længere ønskede at være ejer af det.

"For tank og shipping i Danmark er det et relativt unikt raffinaderi. Dermed ville vi have mistet nogle kompetencer og selvfølgelig selve raffinaderi-kapaciteten, hvis det var lukket. Det er en god blanding af mange bække små, der gør, at vi har fået en villig sælger og en villig køber på et tidspunkt, hvor det globale oliemarked er kommet lidt op ad hullet efter sidste år," siger han til EnergiWatch.

For helt oppe er raffinaderierne i hvert fald ikke endnu. Her har marginerne på raffinering således været under hårdt pres igennem flere år. Det er med andre ord ikke nogen guldrandet forretning op til i dag, Postlane Partners står til at overtage. Det skyldes ikke mindst, at konkurrencen på globalt plan er blevet skærpet:

"Den globale udfordring er især kommet af, at der er skudt en masse raffinaderikapacitet op – særligt i Mellemøsten men også i Fjernøsten. Når man sætter nye raffinaderier op, så kan de ofte noget mere i forhold til de molekyler, som kan graves op fra jorden, i modsætning til de ældre raffinaderier, selv om de bliver massivt vedligeholdt hele tiden," siger Peter Sand.

Raffinaderiet i Fredericia har næppe været et kerneraffinaderi for Shell.

Peter Sand, chefanalytiker, Bimco

Ikke et kerneaktiv

Shell har ad flere omgange meldt ud, at selskabet vil skære sin raffinaderi-portefølje ned til et absolut minimum. Mens selskabet i starten af forrige årti ejede omkring 54 raffinaderier, er Shell nu nede på at eje 6 af slagsen.

"Det der er ved at ske, også iblandt oil majors, er, at de vil omstille sig fra at være rene olieselskaber til at blive mere generelle energiselskaber. Der fornemmer jeg, at Shell er blandt dem, der er længst fremme," siger Peter Sand.

Chefanalytikeren har to forskellige bud på, at den britisk-hollandske supermajor har ønsket at skære netop raffinaderiet i Fredericia fra porteføljen.

"Det handler også om, at den europæiske raffineringsindustri har været under pres i mange år, og raffinaderiet i Fredericia har næppe været et kerneraffinaderi for Shell," siger han og tilføjer:

"Men det kommer også ned til, om man kan tjene penge på at raffinere olien. Og her tror jeg, at vi skal se det i den sammenhæng, at meget af den olie, der er blevet raffineret i Fredericia, kommer fra Nordsøen. Den historie kender vi: Vi fik jo ikke engang den seneste udbudsrunde gennemført i Danmark, fordi der er en langsigtet nedlukning i gang."

Brint-samspil er en mulighed

Sammen med raffinaderiet overtager Postlane Partners også godt 260 medarbejdere, som i dag er ansat hos Dansk Shell.

Desuden kommer amerikanerne ind i en by, hvor der er en stor brintfabrik under opførelse. Bag den står netop Shell sammen med sin danske partner Everfuel.

Ifølge Peter Sand er det langtfra utænkeligt, at der på sigt kan opstå synergier mellem de to forehavender:

"Det skal man ikke udelukke. Det er i hvert fald to sider af samme energimønt. Men det er klart, at det ene formentlig er en energiform under langsom afvikling, og det andet er en energiform under udvikling. Så der skal nok være muligheder i at skabe en energiforståelse," siger han.

Brancheorganisationen Drivkraft Danmark ønsker ikke på nuværende tidspunkt at kommentere på frasalget.

Begge de danske raffinaderier har hidtil været medlemmer af hos Drivkraft Danmark. Det andet danske raffinaderi ligger i Kalundborg og drives af den norske oliekæmpe Equinor.  

Salget af raffinaderiet i Fredericia ventes gennemført i andet kvartal af 2021, når de relevante myndighedsgodkendelser er kommet på plads.

 

Shell sælger dansk raffinaderi

Shell vil sælge dansk milliardforretning 

Mere fra EnergiWatch

Ny dansk brintfabrik står klar

Green Hydrogen Systems nye fabrik i Kolding kan producere elektrolyseanlæg på 150 MW om året, men vil snildt kunne opskaleres til 1.000 MW.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs