Færre skibe overtræder svovlkrav i dansk farvand

615 skibe gik i 2019 tjekket deres udledning af svovl, da de sejlede gennem dansk farvand. Antallet af regelbrydere er faldet, viser rapport.
Foto: Martin Lehmann
Foto: Martin Lehmann
AF KATRINE GRØNVALD RAUN

Færre skibe bryder svovlreglerne, når de sejler i de danske farvande. I alt fik 615 skibe målt deres udledning af svovl fra marts måned og frem til december.

Af dem overtrådte 22 skibe svovlkravene, der i flere europæiske farvande siden 2015 har ligget på 0,1 pct.

Skibene havde et svovlindhold på over 0,15 pct., fremgår det af en rapport fra Miljøstyrelsen, og som selskabet Explicit står bag.

Det svarer til 3,6 pct., hvilket er et fald fra tidligere år, hvor 7,3 pct. af de målte skibe i 2018 overtrådte reglerne, mens det var 5,4 pct. i 2017. De fleste skibe, der overtrådte reglerne, befandt sig i Kattegat og Skaggerrak.

Explicit står for at overvåge de danske farvande og måle skibenes udledning. De bruger udstyr ombord på helikoptere til at måle svovlmængden i skibenes røg, når de sejler gennem danske farvande. Hvert år sejler op mod 30.000 internationale skibe de danske farvande, og Explicit dækker godt 2 pct. af den samlede trafik.

Explicit peger i rapporten på, at scrubbere, der renser røgen for svovl, kan have noget at gøre med udviklingen.

"Motivationen ligger sandsynligvis i de kommende 2020 globale svovlkrav, men introduktionen af scrubbere ser ud til også at have en afledt positivt effekt inde i SECA," skriver Explicit om svovlområderne i Europa, der trådte i kraft i 2015.

Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også