EnergiWatch

Endnu en oliegigant er snart klar med lavsvovlsolie

Det amerikanske olieselskab ExxonMobil er klar til at sælge lavsvovlsolie fra efteråret. Det oplyser selskabet i et interview med det amerikanske erhvervsmedie Forbes. Se hvilke havne, der er tale om.

Rotterdam er en af de havne, hvor ExxonMobil vil udrulle sit salg af lavsvovlsolie. | Foto: Ritzau Scanpix/Michael Kooren

ExxonMobil er det seneste olieselskab, som melder sig klar til at sælge lavsvovlsolie forud for de kommende 2020-krav.

I et interview med erhversmediet Forbes fortæller chefen for ExxonMobils marinedivision, at man forventer at sælge den bunkerolie, som lever op til kravene, fra efteråret.

"Vi er klar med produkterne og salgssteder fra tredje kvartal af 2019. Der forventer vi, at vores maritime kunder vil begynde at tanke, fordi deadlinen 1. januar 2020 nærmer sig," siger Luca Volta, marine fuels venture manger hos ExxonMobil, til Forbes.

De nye oliekrav fra IMO betyder, at skibe fremover kun må sejle på brændstof med et svovlindhold på 0,5 pct., medmindre de har en røgrenser installeret.

ExxonMobil forventer, at salget af den nye olie i første omgang vil blive rullet ud i de havne, som ligger tættest på selskabets produktionssteder. Det drejer sig i første omgang om Antwerp, Rotterdam, Genoa, Marseilles, Singapore, Hongkong og Laem Chang i Thailand, mens havne i Nordamerika følger efter senerehen.

For få uger siden meddelte konkurrenten BP, at den allerede nu er klar til at sælge lavsvovlsolie i en række nøglehavne over hele verden. Maersks bunkerdivision, Maersk Oil Trading, har også meldt sig ind i kampen med et nyt projekt sammen med olieleverandøren PBF Logistics.

Equinor uddeler ordre til flydevind-projekt 

Sol og vind får elkøbsaftaler som aldrig før 

 

Mere fra EnergiWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 368 britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Vestas vælger tysk logistikpartner i Nordamerika

Den danske vindmølleproducent, der fra årsskiftet skifter DSV ud med Mærsk som primær logistikpartner, får fremover distribueret komponenter og reservedele i Nordamerika af en tysk logistikvirksomhed.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs