EnergiWatch

Bimco: Kinesisk søimport af olie og jern slog rekord i 2017

Kinesisk import af råolie og jernmalm via søvejen nåede sidste år et rekordhøjt niveau, lyder det fra Bimco.

Foto: Andy Wong/AP/Polfoto

Mængderne af importeret råolie og jernmalm via søvejen slog sidste år rekord i Kina.

Sådan lyder det fra Bimco i en analyse, hvor det også bemærkes, at kulimporten til søs sidste år nåede det højeste niveau i tre år.

For jernmalm steg søimporten med 4,7 pct. i forhold til det hidtidige rekordniveau i 2016 og udgjorde samlet set 1,054 mio. ton i 2017. Alt imens steg importen af kul via søvejen til 228,5 mio. ton kul mod 204 ton i 2016.

Kinesisk import af jernmalm har været en pålidelig nøglefaktor i dette årti for efterspørgselsvæksten efter tørlastforsendelser.

Peter Sand, chefanalytiker hos Bimco

"Kinesisk import af jernmalm har været en pålidelig nøglefaktor i dette årti for efterspørgselsvæksten efter tørlastforsendelser. Kina importerer ikke kun større mængder gentagne gange, landet anskaffer også det meste af sin importerede jernmalm fra søtransport-eksportører med mere end 98 pct. af importen, som ankommer via søvejen," kommenterer Peter Sand, chefanalytiker hos Bimco.

"At den kinesiske søimport af kul fortsatte med den stigende tendens fra anden halvdel af 2016 ind i 2017 gav stærk støtte til de generelt forbedrede efterspørgselsforhold i tørlastsektoren. Importen af amerikansk kul er yderst gavnlig for tørlastindustrien, fordo den har en stærk multiplikationseffekt på efterspørgslen, da den leverer nogle af de længst mulige afstande," siger han om kulimporten.

Australien, Brasilien og Sydafrika er de lande, der ifølge Bimco transporterer mest jernmalm til Kina.

For råolie steg mængderne med 10 pct. i forhold til 2016 og udgjorde 7,8 mio. tønder om dagen. Her er Rusland, Saudi-Arabien og Angola de største eksportører af olie til landet.

Kinesiske banker rygtes interesseret i tysk shippingbank

Store containerrederier samler sig i nyt konsortium

Ny russisk shippinglov bekymrer Danske Rederier 

Mere fra EnergiWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 368 britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Vestas vælger tysk logistikpartner i Nordamerika

Den danske vindmølleproducent, der fra årsskiftet skifter DSV ud med Mærsk som primær logistikpartner, får fremover distribueret komponenter og reservedele i Nordamerika af en tysk logistikvirksomhed.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs