EnergiWatch

Olien glider ud af billedet for Mærsk

Maersk Oil vil tirsdag morgen blive præsenteret som en ophørende aktivitet, når Mærsk-koncernen aflægger regnskab for tredje kvartal.

Foto: Maersk

De olietunge divisioner i Mærsk-gruppen er ved at være totalt fortid, og investorerne kan næsten tillade sig at ignorere dem helt i koncernens regnskaber.

Maersk Oil og Maersk Tankers er siden sidste regnskab solgt fra, og selv om handlerne ikke faldt endeligt på plads i løbet af tredje kvartal, betragtes de nu som ophørende aktiviteter. Resultaterne i Maersk Drilling, der også er til salg, er i frit fald, men det er kendt i forvejen og vil sandsynligvis ikke skabe den store reaktion i markedet efter regnskabet.

Det vil til gengæld kernedivisionen Maersk Line, der nu stjæler endnu mere af opmærksomheden, når den lyseblå koncern aflægger kvartalsregnskab tirsdag.

Her er den store satsning - købet af Hamburg Süd for godt 4 mia. dollar - ikke faldet på plads endnu, men der er stor spænding omkring, hvordan de seneste kvartalers tegn på stigende konkurrence på containermarkedet har ramt Maersk Lines tal.

Cyberangreb koster

Divisionen er desuden ramt af det hackerangreb, der i slutningen af juni og starten af juli lagde mange af Maersk Lines systemer ned, så skibe og havne måtte ligge stille i flere dage, og det var umuligt at bestille ny fragt med Mærsk-skibene.

Maersk Line venter selv en effekt på 200 til 300 mio. dollar i tredje kvartal, hvilket dels består af tabt indtjening og dels af udgifter til styrket forsvar mod fremtidige cyberangreb.

Ikke desto mindre er der udsigt til en stigning på 16 pct. i Maersk Lines omsætning til 6,2 mia. dollar og et løft på hele 150 pct. i driftsoverskuddet til 811 mio. dollar, når man ser på analytikernes estimater for tredje kvartal ifølge Ritzau Estimates.

Højere rater ─ men hvor længe?

Forventningen om de bedre tal skyldes udelukkende de bedre fragtrater, der har været på markedet i tredje kvartal. Maersk Lines snitrate ventes at være løftet knap 18 pct. til det højeste niveau i to år - mens antallet af fragtede containere til gengæld ventes at være stort set uændret i forhold til tredje kvartal af 2016.

Bekymringen er til gengæld, at de høje rater ikke nødvendigvis varer ved.

Tankrederierne kan blive ramt af oliehøjdepunkt før end ventet

Totals køb af Maersk giver tvivl om kontroversiel nordsøbeskatning

Totals indtjening stormer frem

Total lun på Engies LNG-division

Forsiden lige nu

Siemens følger med Vestas ind i batteriprojekt

Europa står foran en stor mangel på batterier inden for få år, advarer Siemens, der både investerer direkte og skriver sig op som fremtidig storkunde i milliardstort svensk projekt, mod at det bliver med tyskernes digitaliseringsudstyr.

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere