Vattenfall: "Vi er stadigvæk i hård sø"

Tingene ser gode ud for Vattenfall, mener økonomidirektøren, der dog oplever problemer med de konventionelle gasanlæg og kraftværker. Samtidig øjner han muligheden for at hente profit på elektrificering af varme- og industrisektorne. Men det kræve, at Vattenfall handler hurtigt og ikke halvhjertet.

Det er stadig for tidligt at spå om resultaterne i 2017, mener økonomidirektøren i Vattenfall, der tror på, at det svenske selskab har vinden i ryggen i år.

"Tingene ser bedre ud, for nu har vi ryddet dækket og har sat en ret kurs. Men vi er stadigvæk i hård sø og vi har brug for alle mand på dækket, så der er ikke tid til at slappe af," siger Stefan Dohler, der er CFO i Vattenfall, i et interview på selskabets egen hjemmeside.

Han peger på, at selskabet i løbet af de sidste år har gennemført store nedskrivning, fået klarhed over løsningen for den tyske kernekraftsfond og gennemført frasalget af sine tyske brunkulsaktiviteter.

"Derudover har den svenske regering besluttet at afskaffe skatten på kernekraftkapacitet og reducere ejendomsskatten på vores vandkraftværker. Det betyder, at vi står med en betydelig forbedring af vores risikomæssige position," siger Stefan Dohler, der også lufter sine bekymringer i forhold til 2017.

"Vores konventionelle gasanlæg og kraftværker på kontinentet er stadigvæk under pres i forhold til marginerne. De har svært ved at opnå rentabilitet, når differencerne er så små," siger han.

Enorme muligheder

Han forklarer, at selskabet har succes i vindforretningen, men understreger, at selskabet ikke har taget ligeså store skridt inden for f.eks. e-mobilitet eller elektrificering af varme- og industrisektorerne.

"Det samme gælder decentraliserede løsninger såsom kombinerede solenergi- og batteriløsninger, gasfyrede mikrokraftvarmeværker til bygninger og elektriske varmepumper, der stadigvæk er på et stadie, der ligger under skala," siger Stefan Dohler og fortsætter:

"Den tydelige tendens nu til dags er, at man orienterer sig mod bæredygtige energisystemer, hvor elektricitet er nøglefaktoren, og det giver enorme muligheder for virksomheder som Vattenfall, hvilket betyder, at vi bør være beslutsomme, men selektive, hurtige og ikke halvhjertede, for at kunne gribe mulighederne."

Han er sikker på, at Vattenfall kan skabe rentable forretningsmuligheder på de nye vækstområder.

"Vi har faktisk den økonomiske styrke til at gøre det, hvis vi holder fokus på resultatforbedringer. Husk på, at vores drift og de underliggende resultater viser positive tal," siger Stefan Dohler.

Skal opnå viden

Energibranchen er ifølge Vattenfall et krævende økonomisk miljø, hvor der grundet hård konkurrence er pres på marginerne og resultaterne.

Stefan Dohler fortæller, at den bedste beskyttelse er at holde fokus på resultaterne og sørge for at holde omkostningerne nede, så man bevarer konkurrenceevnen.

"Priserne kan stadig falde, og det er for tidligt at sige, om vi har nået bunden og set de relaterede konsekvenser for vores aktivværdier," siger han og fortæller, at selskabet er i gang med at slanke organisationen ved hjælp det såkaldte Foxtrot-projekt, der har fokus på HR, Procurement og Finance.

Samtidig arbejder selskabet på løsninger inden for it-drift.

"Men misforstå mig ikke; omkostningseffektivitet er ikke den eneste nøgle til succes. Selvom vi skal være den bedste i klassen og stræbe efter toppræstationer og omkostningsreduktioner i alle vores forretningsområder og corporate functions, skal vi også opnå viden og et højere tempo på de områder, hvor vi vil have vækst," siger Stefan Dohler.

Digitale kompetencer

I interviewet fortæller Stefan Dohler, at 2016 var et vigtigt år for Vattenfall. Han kalder selskabet for en helt ny virksomhed nu og henviser til, at selskabet de seneste år er gået fra at være 38.000 ansatte i 2010 til i dag blot at være omkring 20.000 ansatte.

"Så vi skal sørge for, at styringen og størrelsen af vores koncernfunktioner bliver justeret i forhold til Vattenfalls nye størrelse og struktur," siger han og fortæller, at det hele ikke handler om nedskæringer.

For det er også vigtigt at se på, hvilke kompetencer, der er behov for, for at understøtte virksomhedens strategi.

"Eksempelvis er digitale kompetencer et område, hvor vi har brug for en fælles indsats fra forretningen og it, så vi kan forstå og gribe mulighederne i en digital verden. Med avanceret dataanalyse kan vi bedre forstå vores kunders behov, og vi kan også finde frem til succesrige metoder til digital kommunikation med kunderne," siger Stefan Dohler og fortsætter:

"Samtidig er der et betydeligt potentiale i optimering af drift og vedligeholdelse og af forebyggende vedligeholdelse, som vi kan få indsigt i og udnytte ved hjælp af avanceret analysearbejde."

Vattenfall-direktør: Hollandsk nederlag gjorde ondt

Ny rapport: Vind overtrumfer nu kul i hele EU

Vattenfall investerer i nyt tysk kraftvarmeværk

Vattenfall kæmper fortsat med røde tal

Vattenfall kaster 13 mia. kr. i vind – men dropper USA 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også